Sunday, October 04, 2009

Telefonmötet med författare Jessica Kolterjahn

"Ja,det var faktiskt lite svårt med Nattfjäril, för den utspelar sig i Amerika, och jag hade egentligen ingen aning om hur det var där. Jag befann mig på hotellet där berättelsen utspelar sig under en enda timme, men kände i och för sig redan där ofantligt mycket, och visste att jag måste ta reda mer. Direkt efter att jag kommit hem beställde jag en bok som handlade om det här fallet. Sedan fick jag mycket nyttigt genom polisrapporterna från den här tiden. Mycket är däremot mitt eget språk. Och eftersom jag skriver för dagens människor, varav de flesta heller inte har någon aning om livet förr, behöver det inte vara helt autentiskt. Det viktigaste är att bygga en känsla."
Läs mer här om vad Jessica svarade på våra frågor.

1 comment:

Pia said...

Berömmer det välskrivna protokollet / minnesanteckningarna från telefonmötet.
Trevligt initiativ hoppas det kommer fler sådana möten.

Pia