Wednesday, January 20, 2010

Novelltävling för kvinnor 50 +

M Magasin har utlyst en novelltävling för kvinnor i åldern 50+.
I samband med den ger de lite skrivövningar, som jag kopierar in här:

Övning 1: Ta dig till ett okänt bostadsområde
Sväng in på tredje gatan/vägen till vänster och stanna framför femte huset på höger sida.
Vilka ser ut att bo här?
Anteckna detaljer som känns viktiga (fotografera inte – då får man för många detaljer!).
Är det ett hyreshus? Då ska du leta upp fönstret på andra våningen, längst ut till vänster. Försök lista ut vilka fönster som hör till samma lägenhet.
Anteckna sånt du ser genom fönstren, men också avslöjande detaljer som finns utanför – cykeln i cykelstället, den sönderslagna gatlyktan, en tom godispåse…
Åk hem och skriv en text om människorna som du har bestämt bor där.


Övning 2: Kasta tärning & hitta din karaktär
Slå med en tärning två gånger, lägg de två siffrorna intill varandra. 5 + 4 = 54 år.
Nu har du din persons ålder.

Var bor din person?
1) på en ö
2) i en stor stad
3) under en gran
4) på en bondgård
5) i ett höghus
6) i en förtrollad trädgård.

Vad har din person med sig?
1) baddräkt
2) förstoringsglas
3) en trasig mobiltelefon
4) blommor
5) sax
6) en karta.

Din person bär på en hemlighet:
1) Jag har inte varit ute på sju år
2) En gång dödade jag en katt
3) Min önskan är att bli soldat
4) Mitt andra namn är Hubert
5) Jag är kär i min tandläkare
6) Jag har aldrig skrivit ett brev.

No comments: