Thursday, March 03, 2011

Tid att skriva


Malin berättar hur hon får tid att skriva:
"Jag brukar se till att få något skrivet varje dag, vare sig jag har tid eller inte. Även om både barn och hem behöver min uppmärksamhet så sjunker jag in i skrivandet, mitt bland alltihop. Barnen röjer och hemmet förfaller omkring mig. Kaos-skapande. Medan de äter kan du skriva, medan de badar kan du skriva, medan de leker kan du skriva. En stund ibland. Bara för att man är med sina barn kan det inte vara en orsak till att inte skriva. Samma gäller hemmet – det går inte att ha ett städat hem och en full kyl om du ska få något skrivet. Prioritera skrivandet framför vardagssysslorna. Sedan är TV och Internet två saker som du kan prioritera bort, men det har jag nämnt förut, så det vet du redan. Sätt upp dina egna deadlines och följ dem."Hon är enormt produktiv, Malin. Jag har följt hennes blogg i några år.

Men jag tänker på alla er som har massor av tid, eller lagom med tid (oceaner av tid kan ju också vara blockerande). Som har en enorm, envis, stark gränsvakt inombords, som inte släpper in i leklandet där du får njuta av orden, formuleringarna, historierna du skapar. En inre kritiker som sätter stopp innan du ens har börjat.

Käner du igen dig?
Tre dagar med mig i maj kan hjälpa.

No comments: