Sunday, March 13, 2011

Jenny Forsberg på bloggturnébesök


Jag säger välkommen till Jenny Forsberg som nyligen kommit ut med "Den snälla företagaren" på TUK förlag. Det är en bok full med kloka råd till egenföretagare. Jag läste den med stort intresse eftersom jag är egenföretagare och jag gillar tanken att vara snäll. Mot kunden, mot mig själv och mot miljön. Jag vill t ex hjälpa folk som skriver böcker som på ett eller annat sätt hjälper andra. Men mitt i det roliga får man inte glömma att ta hand om sig själv. Annars sitter man där och har blivit sin egen värsta chef.

Jag har, som författarcoach, förstås valt att ställa frågor till Jenny som har med skrivande att göra, och marknadsföringen av boken. Andra bloggares frågor kan ni hitta här i Jennys översikt över bloggturnén.

Den snälla företagaren - hur fick du idén om temat snäll, som är genomgående i hela boken? Varför valde du det temat?
En del verkar tro att den viktigaste egenskapen hos en företagare är att ha vassa armbågar. Men så är det ju inte. Jag känner många företagare som tvärtom bygger sitt nätverkande på att vara snälla och omtänksamma. Det inspirerar mig! Och jag är dessutom övertygad om att det är ett framgångsrikt sätt att driva företag. Därför ville jag skriva en bok som ger tips och råd om hur man kan göra affärer genom att vara snäll.

Vad skickade du för material exakt till förlagen för att få dem intresserade av att publicera din bok?
Mycket bra fråga! Jag skickade ett dokument där jag först skrev lite allmänt om hur jag tänker kring snällt företagande. Sedan skrev jag vilka kapitel jag planerade att skriva i boken (jag hade skrivit ett synopsis innan), vad boken har för syfte och målgrupp, ungefär hur jag tänkte mig att den skulle se ut (omfattning etc). Och så skrev jag en kort presentation av mig, vad jag har skrivit tidigare och varför jag tyckte att just det förlaget verkade intressant. Dessutom skrev jag lite om bokens nisch, det vill säga vad som skiljer den från andra böcker i genren. Jag nämnde också en del litteratur som jag tänkte använda för att göra research. Och så hade jag provskrivit ett kapitel ur boken fem sidor text ungefär som jag skickade med.

Vad rekommenderar du andra författaraspiranter att tänka på innan de skickar iväg sin idé eller sitt manus (ej skönlitterärt) till förlag?
Tänk noga igenom bokens syfte och målgrupp, försäkra dig om att det finns en marknad för boken och se till att du kan övertyga förlaget om att det gör det. För övrigt rekommenderar jag att skriva ett dokument som innehåller ungefär det som jag beskrev i den förra frågan. Det var nog inte förrän jag var klar med det dokumentet och allt tankearbete som krävdes i samband med det som jag var säker på att det faktiskt skulle bli en bok.
När det handlar om en fackbok behöver man inte ha skrivit hela boken för att sälja in idén till ett förlag. Däremot måste man förstås vara säker på att det kan bli en bok och att man har möjlighet att avsätta tid för att skriva den.

Du skriver också skönlitteratur. Vad är skillnaden tycker du mellan att arbeta på ett skönlitterärt projekt och ett fackprosamanus? Vad är roligare, lättare, jobbigare, mer tidskrävande inom respektive område?
Oooo, vilken stor fråga! :-) Jag är strukturfascist, så jag jobbar med ett ganska utförligt synopsis oavsett om jag skriver skönlitteratur eller facklitteratur.
Jag tycker att det är lättare att skriva facklitteratur, men det beror nog på att jag är språkkonsult och drillad i att skriva tydliga brukstexter. När jag skriver skönlitteratur måste jag försöka ignorera språkkonsulten i mig som gärna vill skriva effektivt. Jag har också haft betydligt lättare att hitta förlag till mina fackböcker romanerna har jag hittills inte hittat något förlag till. Det är superkul att skriva både fack- och skönlitteratur, men det skönlitterära skrivandet smäller nog lite högre på skalan ändå förmodligen för att det skiljer sig mer från mitt vanliga jobb och därför känns mer som en hobby.
En liten bit in i skrivfasen med Den snälla företagaren hade jag en riktigt motig uppförsbacke när jag tyckte att jag inte fick något skrivet alls. Jag gjorde research till två omfattande kapitel, och skrivandet av dem gick riktigt trögt. Först efteråt förstod jag att den research jag gjorde även var research för resten av boken och när jag var klar med de två tunga kapitlen gick resten av boken som en dans, för jag visste redan det mesta som jag behövde veta. Jag gissar att något liknande kan hända när man skriver skönlitteratur också men det har inte hänt mig.

Hur ser din marknadsplan ut för Den snälla företagaren? Började den innan boken kom ut? Hur såg/ser den ut? Jag vet att du twittrar och facebookar och bloggar. När började du berätta om den här boken i de olika medierna, hur många månader innan den kom ut?
Jag började marknadsföra boken så fort jag hade skrivit på kontraktet med TUK Förlag. Jag tror på att i marknadsföringen dra nytta av det som ekonomiprofessorn Micael Dahlén brukar kalla för förväntningssamhället. Det innebär att ingenting är så bra som under den period man går och väntar på något till exempel att en ny bok ska komma ut :-) Framför allt använder jag, som du säger, Facebook, Twitter och bloggen för marknadsföringen. Vi hade också en webbplats där vi lade ut delar av boken vartefter jag skrev den, så att man kunde tjuvläsa avsnitt ur boken. Mot slutet av bokskrivandet lade vi också dit en funktion för förhandsbeställning.
Förutom att synas i sociala medier så jobbar jag just nu en hel del med traditionell PR, alltså att försöka få journalister att skriva om boken. Dessutom ska vi synas i sammanhang dit företagare och blivande företagare söker sig, som starta eget-mässor och liknande.

Tack för intervjun, Jenny!

No comments: