Monday, March 07, 2011

Lek!


Att leka är nödvändigt! Ludare necesse est (eller hur det nu blir på lärd latin).
Och varför det då?

Jo, därför att när man leker är man i ett avslappnat tillstånd och då får idéerna en chans att bryta fram.

Ett avspänt skapande med det där lilla pirret som infinner sig när man släpper på kontrollen. När man hamnar i flow, som det också kallas.

Detta infinner sig: man kan och vet mer än man trodde. Men det vågar man inte tro. Hur skulle det kunna vara möjligt, tänker man? "Vad tror jag om mig själv, egentligen?"

Så man stänger av det lekfulla och harklar sig, drar i slipsen och söker fakta, fakta, fakta. Gör planeringar,skriver listor på referenslitteratur, betar av från A till Ö i kronologisk ordning...
Eller vänta här... gör man verkligen det?
Man tänker att man borde göra det, men istället blir man sittande med stirrande blick på skärmen och en söndertuggad penna. Man reser sig till slut från bordet, kanske under ilska och irritation och gör något helt annat.
Man är arg på uppgiften och på sig själv för att man inte lyckas med den. Man orkar inte med den längre och lämnar den. Inte bara en stund, utan i dagar, veckor, månader, år.
Och så blir boken man har inom sig aldrig blir skriven.

Allt det här med fakta, research och listor, det älskar jag också, och det kan du också göra. Men det beror på att jag inte har som krav att börja med det. Det behöver inte du heller göra. Jag kan i och för sig växla leken med att googla, gå till bibblan, göra intervjuer. De dagar jag inte lyckas leka av olika anledningar kan jag sätta slipsen på.
Eller så väntar jag med de bitarna till sedan, efter leken.

Som författarcoach har jag många gånger stött på det här problemet - jag har haft många duktiga kvinnor (det är mest kvinnor som vill gå mina kurser och bli coachade) eller "duktiga flickor" som blivit ett begrepp. Journalister, professorer, forskare, lärare, you name it. De får inget gjort. Det blir inget skrivet.

De har för höga krav på sig själva. De vågar inte, eller så har de glömt hur man leker. De tror framför allt att man inte får eller kan leka.

Jag vill slå ett slag för leken. Att skapa är att leka.

Därför planerar jag nu workshops där man med mitt och gruppens stöd tillåter sig att leka fram sina texter. Man övar upp den tillåtande inställningen till sitt skapande. Och man får något skrivet. Man får fram material. Material som sedan, efter leken, kan struktureras och förädlas, så att texten blir läsvärd och skapar ett bra möte med sin läsare.

Vad kan du göra för att få fart på lekfullheten?

- Du kan flödesskriva: flödesskrivning innebär att du skriver utan att tänka efter. Du låter pennan glida på pappret, du skriver ner ord efter ord utan att ändra. Du accpeterar att det du skriver kanske inte är din allra bästa text. Du övar dig i att släppa kontrollen och du övar upp en skrivrutin. Författaren Julia Cameron förespråkar detta, hon kallar det för morgonsidor. Att skriva några sidor varje morgon. Jag älskar programmet Momentum Writer (googla fram det, jag vill inte lägga in för många länkar i det här brevet). Det är gratis att ladda ner. I detta program skapar du ett rum för att flödeskriva i datorn.

- Du kan skapa en grupp där man bejakar infallen, det icke-duktiga (som på min distanskurs Skriv varje dag) - man över sig i att visa halvfärdiga texter och se på dem som de är – ett frö. Med gruppens stöd och tryggheten som finns där blir det lättare att tillåta sig att leka - bland likasinnade. Leta fram en grupp på Facebook, skapa en själv, starta en studiecirkel. Gå med i en skrivarkurs och fånga upp deltagarna efter kursens slut för en sådan här grupp. Det finns många sätt.

- Du kan öva dig på att läsa upp din egen text: du övar dig samtidigt i att stå för din text, stå för det ofärdiga. Och du tar emot gruppens lyssnande öra, deras stöd.

- Du kan måla, gör musik, dansa, experimentera med klädsel, laga påhittade maträtter - annat skapande än skrivandet för att träna upp modet och frimodigheten och för att skapa det jag kallar växelbruk. Det ena ger det andra.

- Du kan delta i min workshop i London i maj, den 8-10/5. Alla ni trogna läsare av min blogg får 400 kr rabatt om ni anmäler er senast 20/3. Vid anmälan betalar du en anmälningsavgift på 400 kr som sedan dras av på workshopavgiften (som blir på 1300 kr inkl moms istället för 1700 kr inkl moms). Läs mer om Londondagarna här.

2 comments:

kerstin svea said...

Hej Johanna! - Är du med mig? Så frågade vi alltid när jag var liten, och det betydde är du med mig och leker? I småskolan på skolgården. - Jag kommer att tänka på boken som jag gillar så mycket: Let the crazy child write" av Clive Matson. Han skriver där om skrivblockering, som han menar beror på att det galna barnet inte har tillräckligt roligt i skrivprocessen!

Ebba Range said...

För att använda en klyscha (som man inte bör göra i text som är tänkt att publiceras): LEKA BÖR MAN ANNARS DÖR MAN. Eller om man så vill, ingen lek och det blir ingen levande text.
Lycka till med din kurs i London:-)