Friday, March 12, 2010

Programvara för flödesskrivande


När jag höll i kursen "Kom igång & skriv" fick eleverna alltid börja med att flödesskriva i sju minuter på ljusblått papper. Jag hade fått idén av kvinna på ett tåg upp till Stockholm. Hon var hemspråkslärare i finska och lät sina elever göra just detta. Den ljusblå färgen, sade hon, var inspirerande och betryggande.
Jag tänkte att just detta med att skriva på en och samma färg varje gång man flödesskrev kunde skapa en genväg till skrivarflödet. Som med Pavlovs hundar. De som efter ett tag började dregla bara de hörde klockan ringa (för att det betydde matdags).
Jag tänkte att när man ser ett ljusblått papper så sätter inspirationen, efter ett tag, igång automatiskt.
Att flödesskriva innebär att man skriver utan att tänka, utan att redigera eller stanna upp, utan att ändra på det man redan har skrivit. Ett bra sätt att värma upp inför ett mer ambitiöst arbetspass vid datorn eller pappret.
Och tänka sig, idag fick jag ett tips i en kommentar här på bloggen som förde mig till detta program som är gratis. Här skriver du på just ljusblå bakgrund, och du kan inte gå tillbaka och ändra medan du skriver. Men det sparas i en textfil som du i efterhand kan gå i och ändra i.
Tack för tipset, Malin Rydén på Ordverkstaden!
Och för att göra det hela ännu mer inspirerande, om du gillar regnväder, så kan du under tiden lyssna till regn som öser ner, på RainyMood.

3 comments:

Ann Ljungberg said...

I första Skrivarkalendern 2007 hade vi ljusblå tomma sidor för eget skrivande :-)Ah, the memories! Och regnbilden liknar den som finns på Skrivarkalendern 2010

Johanna Wistrand said...

Och om 10 dagar undervisar och coachar vi i ett regnigt London, i en blå...äsch...

Agneta said...

Vilket roligt program, laddade genast ner det...kanske får jag flyt på orden igen nu...