Tuesday, March 16, 2010

En långseglares nytta av läsplatta

På plussidan:
- kan läsa alla manus jag får via mail - både PDF:er och word-dokument
- kan göra bokmärken och anteckningar i texten
- kan söka i texten (bra när man ramlar över logiska luckor och annat som blivande författare trasslar med)
- kan låna e-böcker på biblioteket och läsa på plattan när jag behöver varva med "redigerad" litteratur
- kan sitta ute i flödande solsken och läsa utan problem, plattan gör sig som bäst då
- kan lägga in mina referensdokument, t ex Svenska Skrivregler
- kan läsa mitt i natten utan att störa maken, den inbyggda läslampan är diskret
- kan läsa överallt!
- kan läsa koncentrerat - eftersom den inte har internetuppkoppling och roliga appar. (detta är jätteviktigt för mig, som lätt blir distraherad annars!)
kan få plats med alla böcker och manus jag jobbar med - har som mest haft ett par hundra och det är ändå långt ifrån fullt.
- kan även lyssna på ljudböcker och andra ljudfiler - men det använder jag sparsamt. Det går dock att göra det samtidigt som man läser en annan fil.
- kan använda den dag efter dag utan att ladda, mycket viktigt för en långseglare.
Läs mer på Anns blogg. Ann är även förläggare och författarcoach.

No comments: