Saturday, November 21, 2009

Trösterika skrivtips

Hittade följande råd på Malin Roca Ahlgrens blogg, enligt hennes utsago är det Katarina Mazetti som sagt detta. Tycker det är inspirerande råd:
1. Jag hade själv stora problem att komma igång med att skriva, eftersom jag alltid tyckte att jag härmade mina favoritförfattare. Då fick jag tipset att skriva som om jag skrev brev till någon, för då var jag i alla fall mej själv. Jag utvidgade sedan detta till att låtsas vara någon annan som skriver brev/talar i jagform.
2. Försök att ligga orörlig en stund när du vaknat och bara låt tankar komma. Man är aldrig så idérik som när man just vaknat. Men OBS! anteckna dina idéer omedelbart! Annars är de borta för evigt eller förlorar glansen.
3. Ha förresten /kurs/alltid alltid anteckningsbok med dig, skriv ner alla idéer du får, inte för kortfattat för då begriper du inte hur du tänkt sedan.
4. Var inte rädd att ta ut svängarna och tänk ALDRIG på hur din text kan tas emot.

No comments: