5 hours ago
Wednesday, June 08, 2011
PR-tips från Marie
Foto: Martina Wärenfeldt, Mstudio
För nio dagar sedan höll jag ett telefonseminarium med PR-konsulten och författaren Marie Hagberg. Hon bjöd på många bra tips när det gäller att nå ut med egenutgiven bok. Jag kan rekommenderar att du lyssnar på mötet här.
Obs! Det kommer inte igång förrän efter ca 1 minut och 30 sekunder.
Jag bad Marie skriva en artikel till bloggen också i samband med detta, och här är den:
Grattis, du har skrivit en bok! Men än så länge kan du inte luta dig tillbaka – du vill väl ha läsare också eller hur? För att få läsare måste du kommunicera ut att boken finns. Ett ypperligt sätt är att ta media till hjälp! Här är sju tips på vad du bör tänka på.
1. Var ute i god tid
Förutom tv, radio och dagstidningar, finns det en uppsjö av magasin som förhoppningsvis vill rapportera om dig. För att du ska ha skuggan av en chans, är det viktigt att du är ute i god tid. Att magasinen har pressläggningstid på tre månader är absolut inget ovanligt. Därför bör du kontakta dem så långt innan boken kommer ut.
2. Skicka pressmeddelanden
Innan du kontaktar journalisterna är det praktiskt om du har snickrat ihop ett pressmeddelande. Det bör bland annat innehålla namn på boken, eventuella medförfattare, förlag och layoutare, kontaktinformation, hur lång boken är, ISBN-nummer, ca-pris och kontaktuppgifter. Förutom datum, slagkraftiga rubriker, citat och annat som hör till ett pressmeddelande.
3. Pressbilder
Du bör även ha högupplösta bilder av dig själv respektive på boken. Om du har en hemsida, se till att de finns där för fri nedladdning. Anlita en proffsfotograf! Det kostar visserligen några tusenlappar men är värt varje krona. Annars kan du kolla med någon lokal fotoutbildning – det kan också vara ett bra alternativ.
4. Kontakta journalisterna
De viktigaste journalisterna inom ditt område bör du ringa personligen, det är det som ger allra mest. Övriga kan du nöja dig med att e-posta pressmeddelandet till. Använd gärna Mynewsdesk.se, som är en hemsida för att distribuera sina pressmeddelanden.
5. Vem ska jag kontakta?
De som skriver om ditt område! Om du skrivit en bok om relationer, kontakta alla relationstidningar. Läs gärna tidningen själv först, så att du får en känsla för vem på redaktionen du ska kontakta, annars är det oftast redaktionschefen. På radio kan motsvarande person vara reportern eller producenten. Gå till biblioteket och/eller Pressbyrån för att kolla vilka tidningar du ska kontakta.
6. Under intervjun:
- Säg det viktigaste först
- Koncentrera dig på frågan
- Använd bra citat
- Var tyst om journalisten är tyst!
Passa även på att fråga om tidningen är intresserad av att lotta ut din bok! Oftast är de inte det men erbjud dig alltid. Och be dem alltid att nämna din hemsida.
7. Gödsla med böcker
Var generös med att dela ut din bok till journalister och andra som kan tänkas ha stort inflytande. Det kanske kostar någon tusenlapp eller två men förhoppningsvis är det värt det i längden! Se det som ett stort visitkort.
Lycka till!
Marie Hagberg
Om Marie:
Hon är pr-konsult på egna företaget Passion för PR där hon gör företag till känsisar. Hon är även författare till fyra relationsböcker samt ett relationsspel.
Den senaste heter ”Handbok för singelmän – dejtingcoachens hetaste tips” och går att ladda ner både kostnadsfritt och lagligt via:
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9163379465
Den första heter ”Börja dejta! En lustfylld och praktisk guide i kärleksdjungeln” och finns att ladda ner här: http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9163370301&id_type=ISBN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment