Wednesday, June 29, 2011

En sommarpresent till er bloggläsare



Imorgon fyller bloggen fem år! För att fira detta vill jag redan nu bjuda på mina två e-böcker om skrivande under sommaren.

Här
och här kan ni ladda ner e-böckerna gratis fram till 15/8 2011.

Sagt om böckerna:

Skriv boken! 4 veckors coaching

”Fräsch! Innehållsmässigt blev jag imponerad. Första spontana reaktionen var: Varför har inte jag kommit på att göra något liknande? Det bästa är att den är så konkret. "
Anna Carlsson-Käck, www.ordagrant.se , www.kontorsboken.se

"Jag vill tacka dig för "Skriv boken"! Den hjälpte mig att göra just det. Jag skrev varje dag under sommaren och hösten 2009, skickade in mitt bidrag till en tävling - och vann! Läs mer här: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/verbum/pressrelease/view/vinnaren-av-manustaevlingen-aer-korad-368789 "Emma Tribell

"Gjorde reklam för dig igår, Johanna. Eller för ´Skriv boken!´ rättare sagt. Var på skrivarlinjen på Glimåkra folkhögskola och pratade om romanskrivande och om skrivprocessen och såna saker. Tipsade dem om din bok bl a för att den inte handlar om HUR man ska skriva i första hand, utan om ATT. Och att jag upplever programmet dag för dag, vecka för vecka, som att man har någon att hålla i hand, någon som tvingar en att skriva men samtidigt säger åt en att ge fan i att tänka att det måste bli bra eller ens mycket." Ninni Holmqvist, författare

"En jättebra "hands-on kick start" för nybörjare som verkligen vill komma igång. Du går till botten med alla problem och allt motstånd som kan finnas i vägen. Jag har själv skrivit 30 böcker (fakta) så jag är bekant med skrivandets alla vedermödor."

”Välstrukturerad och väldigt personligt skriven. Det uppmuntrande tonfallet som genomsyrade hela materialet tyckte jag mycket om. Och det är verkligen ett digert material, sammansatt av dina och andras erfarenheter. Det gav ett oerhört gediget intryck, och jag fick känslan av att du hade tänkt på allt och dammsugit alla vrår och samlat i den här boken. Sprängfylld helt enkelt. Oerhört ambitiös kanske jag kan sammanfatta med, och generös i det att du delar med dig både av dig själv och dina erfarenheter. Vissa övningar från den bär jag med mig, som vilka tre saker enbart skrivandet kan ge mig. Länge efteråt hade jag en skrivvana på i alla fall 5 minuter varje morgon utöver mina morgonsidor, och jag skulle nog kunna plocka upp det igen.”
Ulrika Axelsson

”Jag tyckte den var bra upplagd, lättfattlig och det var bra med övningar. Med den här boken i handen så kan jag verkligen ta chansen och göra det jag drömt om, skriva en bok. Den gav inspiration och motivation till detta, din bok. Du är helt suverän på att inspirera och motivera! Jag älskar båda dina böcker om att skriva en bok!”
Ann-Sofie Gustafsson


" Kloka synpunkter och bra att samla sig runt och få igång tankarna.”
Helena

”Jag tycker att det är otroligt inspirerande uppgifter som ger mig lust att skriva min bok. Och bra att jag får tips hur jag får in skrivandet i min vardag och tips på vad jag kan skriva för att komma framåt.”
Efwa Lönnquist

”När jag först såg e-boken så tänkte jag först att jag inte skulle klara av alla uppgifter men när jag väl satte igång så gick det som en dans,. Jag tycker att det var ett bra innehåll, man lärde sig mycket. Jag tyckte att det var bra med boken eftersom man tog sig tid till att skriva, inga andra hinder som stoppade orden. Jag kopplar av när jag skriver och eftersom jag ofta är stressad så fick jag två lugna stunder per dag till det jag gillar mest att göra, att skriva. Man fick också bra idéer om vad man ska skriva om, bra förslag! Jag har alltid så höga krav på mig själv att skriva bra så jag har lärt mig att man inte alltid behöver skriva bra. Har haft stor nytta av denna e-bok. Tack Johanna!”

” Boken är lättillgänglig, kul och peppande övningar och att de byggs upp så att jag blir varm i kläderna i mitt skrivande. Jag gillar citaten som får mig att lita på att andra har tvekat med när självkänslan är bortblåst. Den gav mig inspiration och jag såg att lite skrivtid blir mycket text till slut. Jag fick mod att skriva och inte tänka så mycket.”
Kia Helles

”Den var lätt att ta till sig och inspirerande. Direktstart. Det bästa tyckte jag var att den hjälper att få ned prestationskraven som man (i alla fall jag) har på sig själv när det gäller skrivandet. Och särskilt om man (återigen som jag) inte skriver så ofta som man skulle vilja. När det går länge mellan gångerna blir det ibland prestationsfyllt att skriva och man kritiserar det man skriver (nästan innan man hunnit skriva ned det). Det är väldigt bra med övningar där skrivandet kommer igång! Avdramatisering.”
Anna Johansson

" Lätt att förstå, inte krånglig, man kommer snabbt in på ämnet. Bra att den är schemalagd, gör att man inte blir stressad, man tar en sak i taget. Mycket bra!”
Mona Mårtensson

"Jag gillade boken direkt med upplägget att göra en dag åt gången. Det var lite spännande att inte få läsa mer än Måndag första veckan osv. Samtidigt kändes det skönt att jag inte var tvungen att läsa en hel bok för att sedan börja med något ... Den var bra för den peppade mig verkligen och jag fick känna mig duktig (inför mig själv) när jag gjort något klart. Du har lånat många bra idéer från andra författare vilka du citerar och jag tycker att dina val passat väldigt bra in i ämnet. Speciellt gillade jag Cynthias lista. Jag tyckte också om allt som hade att göra med hur man skulle peppa sig själv, informera sin omgivning för att få stöd i sitt skrivande och själva idén med att berömma sig själv. Jag berömde kanske inte mig själv så mycket men jag upptäckte att det blev ett sätt att i 5-10 minuter reflektera över vad jag skrivit under dagen.”
Regina Harkin



Kom igång & skriv!

”Kom igång & skriv, det var en direkt uppmaning till mig som har haft lite svårt att komma igång med skrivandet. Upplägget är jättebra, uppvärmningsövningar, mer ingående övningar och lite funderingar kring skrivandet. Den är precis det jag har sökt i åratal men aldrig funnit, i skrivarböcker och kurser. Dina övningar lockade och drog mig successivt in i att skriva på det sätt som jag själv tycker är ett bra skrivande, men hittills själv har haft svårt att kunna göra. Jag minns särskilt den där övningen med att skriva en text med dramatiska uttryck, och sedan plocka ut det mest intresseväckande, och skriva utifrån det, och så vidare.”
Ragnvi Svärd

”Lättsam och bra gjord! Roliga och intressanta övningar som fick mig att tänka lite bredare”
Isabell Josefsen

”Det var ett väldigt billigt pris för ett så bra innehåll. Ett vettigt och enkelt upplägg. Roliga och varierande övningar. Bra med igångsättande nonsensskrivande, kreativiteten ökar. Efterhand blev övningarna lite längre, men för det mesta fortfarande tidsbegränsade. Bra! Då hinner man inte tänka så kritiskt. Jag blev så inspirerad av övningarna i din bok, att jag äntligen fick fart på mitt skrivande igen. TACK! Det resulterade i en färdig barnbok, som jag skickade in till ett förlag. De antog den! Känns underbart roligt! Förhoppningsvis kommer den ut efter jul.”
Maria Burman

”Lätt att förstå och komma i gång. Inspirerande”
Carola Sjölund

”Bra upplägg, lätt att läsa, lätt att förstå, gott om skrivövningar, varierade skrivövningar, gillade fördjupningsfrågorna, vilka fick mig att stanna upp och gräva lite mitt inre. Jag skrev en hel del texter som jag inte visste att jag hade inom mig.”
Carin Bergsten

”Boken hade superroliga övningar och det kändes bra att jobba med den. Det var lätt att hitta i boken och det var bra att ha en förklarande introduktion i början. Framsidan var helt okej, man kunde eventuellt ha valt en intresseväckande bild. Jag älskade varje dag meningarna! De sparkade verkligen igång mig. Jag gillade även att man inte fick veta vad övningarna handlade om förrän i kapitlet efteråt. Man fick tillåtelse att ägna sig åt lusten att skriva utan att grubbla över om man var duktig eller inte.”
Annika Björklund

”Jag vill jobba med glädje och nyfikenhet och då får det inte bli för mycket upprepning och rutin. Än så länge har jag upplevt att varje kapitel känns nytt och fräscht. Dessutom har boken gett mig möjlighet att bearbeta många känslor kring mitt brakande in i väggen för ett år sedan.”
Gabriella Röschmann

”Den är klart pedagogisk och din inledning och dina förklaringar före varje övning har gjort arbetet mycket lättare. Jag tycker också att du har roliga övningar.”
Kerstin Hillborg

"Jag vill passa på att tacka för fantastisk inspiration. Dina böcker är exakt vad jag letat efter. Jag skriver som aldrig förr och upptäcker historier inom mig som jag inte visste fanns. Tack!"
Anders Lundgren

3 comments:

Johanna said...

Stort tack!

Evalinn said...

Generöst, tusen tack! :-)

Kära Syster said...

Tacktacktack! Kommer i exakt rätt läge, tror jag. Då var det bara att kavla upp ärmarna dårå.