Monday, June 20, 2011

Hur långa skrivpass under en dag?

"Dean Koontz, till exempel, jobbar 10-11 timmar varje dag. Inte undra på att hans meritförteckning är så magnifik, trots att han aldrig går vidare till nästa sida förrän han blivit helt nöjd med den han för tillfället sitter med – vilket kan innebära 20-30 omskrivningar.

Koontz är inte den enda som klarar av att skriva halva dygnet. Det gör även Jeffery Deaver, det fick jag reda på när jag besökte Nina Harringtons trevliga blogg. (Där finns även en länk till ett videoklipp med Deaver.) Till skillnad från Koontz som inte planerar sina romaner i förväg så ägnar Deaver 8-10 timmar om dagen i ca 8 månader åt att göra upp en handlingsplan för sina historier. Därefter sätter han igång med själva skrivandet som tar ca 2 månader. Sedan är det dags att börja jobba 10-12 per dag med omarbetningen av texten. Denna process kan enligt Deaver innebära så mycket som 40 olika genomskrivningar innan han blivit helt nöjd. Nej, innnan förlaget sliter manuset ur händerna på honom och säger att nu får det räcka."

Carol Isabella reflekterar i sin blogg. Nu råkar jag veta hur begåvad C I är (hon har vunnit flera priser för sina texter) och jag tror att man orkar jobba olika länge beroende på hur ambitiös man är under de timmar man skriver: koncentrerat och högkvalitativt med en gång eller mer avslappnat och inte så redigerad text.

För egen del skriver jag inte bra med en gång när jag spökskriver eller skriver på eget, men jag skulle aldrig orka mer än 4 timmar under en dag. Och då måste jag spä ut det under dagen, d v s göra andra saker emellan, annars känns det som att hjärnan skulle självantända.

3 comments:

Andrea said...

Joyce Carol Oates skulle jag gissa också är en sån där arbetsnarkoman. Hon sprutar ju ur sig romaner, känns det som.

Själv har jag aldrig fått möjlighet att skriva professionellt så jag har ingen aning om var min gräns ligger. Men jag har svårt att se mig själv sitta tio timmar om dagen, faktiskt. Axlarna måste ta stryk av det, om inte annat...

Bianca said...

Det är imponerande med folk som orkar skriva en hel dag, har själv det som målsättning.

CarolIsabella said...

Vad glad jag blev över dina ord om mitt skrivande! Nu kommer jag att malla mig hela dan. :)

Och tack för tipset om Outline 4D. Programmet verkar väldigt snitsigt. Har laddat ner provversionen men ännu inte testat den. Först måste jag ju gå igenom alla videolektioner i 4D-hantering. Det är kul!