Tuesday, May 17, 2011

Tips från Amanda

Amanda Hellberg (Styggelsen, Döden på en blek häst) berättar om ändringar hon fick göra i sitt debutromanmanus.
Bl a detta:

"Ställ in superbreda mariginaler i Word (5,3 cm tror jag att jag kör med nu). Jag har tjatat om det här tidigare och jag vet, det låter inte riktigt klokt, men det betydde massor, massor för min text.
Grejen är att varje manussida liknar en riktig, satt boksida om man gör så (fast på A4-ark förstås). Nästan så som ditt manus kommer att se ut när det väl blivit antagen och satt på riktigt, och du och din redaktör börjar bolla med den nya pappershögen (jag ska ta kort och visa en sida snart).
Jätteovant i början, men kortare rader är lättare att läsa och du (och inte minst de som ska läsa på förlaget!) får en helt annan överblick på manuset: Texten "blir en bok" då kan man säga."

Läs mer här.

No comments: