Saturday, January 01, 2011

Bok om att ge ut sin egen bok


Jag inleder det nya året med att tycka om en bok. Så tänker jag göra ett tag framöver, ge mitt intryck av böcker som handlar om skrivande, bokframställning och kreativitet.
Två hyllplan i hemmet med böcker om dylikt som jag aldrig ger mig tid att läsa. Men nu ska det bli av! Läsfåtöljen ska komma till nytta.
Det kommer att handla om nya böcker, fjolårets böcker och äldre böcker.

Först ut blir "Lyckas med bokutgivning" av Lars Rambe, Sölve Dahlgren och Ann Ljungberg. Folk jag känner men inte hade en aning om att de skrev på en sådan här bok. Och lite stolt är jag att min svåger bokhandlaren blir intervjuad här!

Och boken känns väldigt gedigen. På 237 sidor hinner de ge massor av relevant information. Hur har de hunnit? Att skriva bok tar som bekant tid. Kan detta vara orsaken till att de inte setts så mycket ute på Facebook ;-)?

"Lyckas med bokutgivning" täcker allt, är mitt intryck. Den första oumbärliga boken i sitt slag, kanske? En bok som alla presumtiva egenutgivare borde skaffa.
Den tar upp allt det som tillkommit på senare år i och med internets betydelse för försäljning och de sociala medierna. Vikten av att bygga upp en författarplattform på nätet, information om sättning och e-bokformat och mycket annat.

Och den är snygg - behaglig att bläddra i. Tryckt genom Publit som arbetar mot egenutgivare, och formgiven av Brun Mediaproduktion. Ett exempel i sig hur snygg en egenutgiven bok kan vara. Den behöver inte se ut som "Print-on-demand".

Författarna har stor erfarenhet av att egenutgivning och de delar generöst med sig av alla råd.

Kan hända att man blir lite modstulen av allt man bör tänka på och göra. Att skriva själva boken verkar innebära hälften så mycket arbete som att sedan nå ut med den. Men sådan ser ju verkligheten ut. Mycket kan göras för att man inte ska hamna i en monter på bokmässan och inte få en enda bok såld och ha garderoben full med otummade exemplar.
Boken kom i december 2010 och är utgiven på nystartade Hoi Förlag.

Som komplement till den här boken vill jag verkligen tipsa om författare Kim M Kimselius. Läs hennes blogg! Hon är framgångsrik författare som ger ut alla böckerna själv. Och hon är oerhört aktiv ute på nätet (blogg, facebook twitter) och runtom i landet på mässor etc.
Läs t ex hennes sammanfattning av året som gått och inspireras.

No comments: