Thursday, January 13, 2011

Efter 8 år köpte de novellen

När det gäller att sälja noveller till veckotidningarna får man ha tålamod. Det gillas inte att man skickar samma novell till fler än en, då kan man bli svartlistad har jag hört från flera författare av veckotidningsnoveller. De vill vara ensamma om "sina" författare. Det skulle i så fall vara att man skriver under olika pseudonymer. Fast inte samma novell, förstås.

En av mina f d elever fick vänta i två år, sedan köpte de i princip alla novellerna hon hade skickat in till dem.

Idag fick jag mail från en annan f d skrivarkurselev. Hon skickade en kärleksnovell till en av våra veckotidningar år 2003. De hörde av sig häromdagen och berättade att de vill publicera den. Åtta år senare alltså.

Så läs Kajsa Johannessons novell i Hemmets Veckotidning nr 12.

3 comments:

Monica O Kolkman said...

Otroligt!

Ge aldrig upp, med andra ord.

Själv undrar jag om refuseringen från Tre Böcker kommer någon gång...

Lars said...

Vart kan man skicka noveller?

Johanna Wistrand said...

Lars, mitt råd är att du köper en bunt veckotidningar och kollar: Hemmets Veckotidning, Allers, Allas och Året Runt. Hemmets Journal ublicerar inte noveller, tror jag.