Sunday, December 12, 2010

Multimanus inspirationsklubb

I februari startar jag en inspirationsklubb för skribenter. En klubb för dig som vill att 2011 ska bli året då du håller dig på skrivbanan. Ett år då du arbetar regelbundet med ditt skrivprojekt eller med att skriva överhuvudtaget, även om du inte har ett speciellt projekt i åtanke.

Jag hoppas att klubben ger dig en känsla av exklusivitet och utvaldhet. Som en markering inför dig själv: "Det här året ska jag verkligen ge plats åt mitt skrivande".

I medlemsskapet ingår följande:

- Ett slutet forum (i Ning.com) där medlemmarna kan diskutera med varandra, visa texter och ge varandra textrespons(frivilligt). I forumet läggs allt klubbmaterial in.
- 1 videointervju varannan månad med folk som sysslar med skrivande på ett eller annat sätt.
- 3 Teleseminarier med 3 publicerade författare: vi läser deras böcker innnan och ställer frågor under telefonmötet. Telefonmötet pågår i 60 minuter och spelas in så att man kan lyssna på det i efterhand.
- 2 författarmeditationer i nedladdningbara filer, för att stärka ditt självförtroende som författare och för att komma loss med skrivandet. Författarmeditationerna produceras av mig.
- En skrivövning i veckan.
- Ett telefonmöte à 60 minuter i månaden med mig och hela gruppen där vi går igenom veckorna som gått, kreativt sett. Telefonmötet spelas in så att du även kan lyssna på det i efterhand.
- Jag ger respons på en medlemstext i veckan (texten får vara på max 2000 ord, d v s ca 5 A4 sidor dubbelt radavstånd i Times New Roman stl 12). Varje medlem får respons på text under året och vi kör löpande schema.
- En resurssida med länkar och tips på läsning - om skrivandets hantverk, research m m.
- För att värma upp inför dina skrivpass får du en "börja" varje vardag i 12 månader (en börja = början på en mening som du sedan fortsätter skriva på) i Ningforumet.
- 3 "gästbesök" där andra författacoacher och lektörer ger feedback på utlottade texter (1-2 texter per gästlektör) i forumet.
- En självstudiekurs i konsten att skriva noveller

Vi använder oss av mötesplattformen Ning. Det är ett slutet forum och alla texter, meddelanden, videofilmer, Mp3-filer m m endast kan ses av klubbens medlemmar.

Under juli månad tar jag semester men lägger in material (textrespons m m) i förväg.

Obs! Författarmeditationerna, videoinspelingarna och telefonseminarierna är under året exklusiva för klubbens medlemmar.
2012 kommer jag eventuellt lägga ut författarmeditationerna och videoinspelningarna för allmänheten.

Inspirationsklubben är framför allt en klubb för att ge inspiration. Jag ger veckovis respons på medlemstexter, men det är inte en klubb eller kurs där du får aktiv undervisning i skrivandets hantverk. För detta rekommenderar jag en sedvanlig skrivarkurs.

Klubben håller igång under 12 månader fr o m 7/2, d v s fram till 6/2 2012

Pris och betalning
Du anmäler dig för ett ettårigt medlemskap för 450 kr/ mån inkl moms om du är privatperson, och 450 kr + moms om du faktureras via företag. Betalar du 12 månader på en gång får du dessutom 15 % rabatt.
Du kan alltså inte delta för några månader i taget, utan du blir medlem för 12 månader vid anmälan.
I medlemsskapet ingår kostnaderna för Ningforumet och telefonkonferenstjänsten (Phonera).

Anmälan
Maila info@multimanus.se och uppge ditt namn, postadress och telefonnummer.

Sista anmälningsdag
25/1 2011

Antal deltagare
Minst 15
Max 25

Anmälan är bindande.

6 comments:

Maria Turtschaninoff said...

Vilket ambitiöst projekt! Jag lägger en länk på min blogg.

kerstin svea said...

Har du fått ihop ditt gäng? Bra upplägg, låter spännande.

Johanna Wistrand said...

Tack Maria!
Kerstin,m har inte fått ihop ett gäng än, lade ut detta idag :-)
Minst 15 pers vill jag ha i gänget.

Anonymous said...

Är det här en klubb? Ingen annan klubb har väl "bindande medlemskap"? Själva poängen med en klubb är att man ska kunna bli medlem när som helst, utan någon som helst frist, och sedan är medlemskapet högst frivilligt, eventuellt efter att man köpt t ex varor för en viss (vanligtvis låg) summa. Och i vilken annan "klubb" får man medlemskap för endast ett år? Medlemskap är annars varaktiga, tills man självmant avsäger sig medlemsskapet. Men din tanke måste ju vara att när den här "klubben" gjort sitt om ett års tid, så startar nästa "klubb" med nya medlemmar. Du kan inte ändra på begreppen som du gör. Vad du planerar inför är möjligen en ettårig kurs med begränsat deltagarantal men då får du kalla det det. Det här ju bara dumt. Om du arbetar med orden som redskap, borde du ju veta bättre.

Ismail Abbas

Johanna Wistrand said...

Hej Ismail!
Du har en viss poäng, men jag har bestämt mig för ordet klubb för att markera gränsen, att det är en sluten grupp. Just nu kommer jag inte på ett bättre ord för att illustrera detta, men välkommen med förslag. Gänget i denna "klubb" kommer givetvis fortsätta att vara klubb efter årets slut, d v s ha kontakt med varandra i forumet, men utan månadskonstnad och utan min medverkan. Jag vet ju att efter mina Skriv varje dag - kurser så blir det ett sammansvetsat gäng tack vare alla telefonmöten, och det hoppas jag på att det ska bli här också. Ett gäng som efter ett års inspiration och coachande stöttar varann i skrivandet.
Men det var tack vare din kommentar som jag förstod att det inte är självklart för alla, så tack för det! Det ska jag skriva in i beskrivningen.
PS. Det skadar inte att ha en vänlig tom i kommentarerna. Bara ett lite tips.

Anonymous said...

Men du kan inte kräva "bindande anmälan" för en klubb. Om någon skulle vilja gå ur klubben(och det ska man faktiskt kunna göra av vilket skäl som helst, utan att behöva tala om orsaken för dig), ska de då fortsätta betala dig varje månad för ett klubbmedlemskap de inte längre utnyttjar? Det är ändå en ganska hög månadsavgift, och absolut inte pengar man vill lägga ut i onödan. Så ta iallafall bort det här med bindande anmälan, och låt folk betala för en månad i taget. Det är bra mycket redigare.

Ismail A.