Saturday, December 25, 2010

Berättelsen bakom

Jurgen Wolff skriver här om berättelsen bakom. Bakom en produkt. Bakom ett författarskap.
"Rohit Bhargava looked at the ways the website Gilt.com has become successful (it offers luxury goods at a discount). One element they highlighted is that Gilt.com actually has a section of each product page called ´Backstory´."
"It's not about faking something--you'll be found out and be discredited (which can also become a story and some people come back from that one, too). But ideally it's about looking carefully at your background and experience and teasing out the elements that make a good authentic story."

Och han bjuder, om än smått generad, på bitar ur sitt eget liv, som påverkar honom bl a författarcoach, hur han arbetar och besluten han tar. Läs mer här.

För min del påverkar mitt liv och mina erfarenheter mig hur jag arbetar och vad jag arbetar med.
Min uppväxt, omgiven av författare och konstnärer av olika slag, invandrare (mamma var invandrarlärare), många flyttar, boende i Frankrike och vuxna inbegripna i politiska diskussioner och vänsterpolitiskt aktiva föräldrar. Att jag är uppvuxen i akademiker-Uppsala. Mina sju år som mer eller mindre sjukskriven, det faktum att jag varit ensamstående mamma och singel i alla år, att jag bor långt från släkten sedan 20 år, att jag väljer att bara arbeta med det jag trivs med och älskar att göra och därmed måste leva billigt och uppbåda styrkan och modet att avstå från allt som signalerar hög status - det är något jag drar nytta av bl a i arbetet som kreativitetscoach.
En dag kanske jag berättar mer om det, i syfte att bli ännu mer tydlig i min roll som skribent och coach.

Så jag frågar som Jurgen Wolff: "What´s YOUR story?"

2 comments:

kerstin svea said...

Jag tycker mycket om det du skriver här. Det är motsatsen till allt tjafsande om att man måste vara professionell, att sälja sina tjänster hela tiden.
Dessutom är det en nyttig övning för alla att göra.
Även jag har varit både personlig och privat på min blogg, där jag skriver om julgranarna i mitt liv.

Lollo said...

ja johanna du är så generös med dina råd och tips!
min story ... jättepåverkad av att INTE gå på dagis och jag mest umgicks med äldre människor, mor-och far föräldrar när jag var liten. även nu har jag många äldre vänner ... Listan kan göras lång. Växa upp i en liten stad ... Vara den enda i klassen med glasögon m.m.