Tuesday, October 28, 2008

Vi LÄSER - första numret


Igår damp sprillans nya tidningen Vi LÄSER ner på hallgolvet här hemma och vi som skulle ha skrivarträff i köket kastade oss över den istället för att skriva. Det var ett provex men jag kommer nog att prenumerera på den. Och jag tycker om Vi-känslan i den; mormor sparade alla gamla Vi-tidningar i stugan och varje sommar när jag var liten gick jag igenom högen. Det kändes tryggt och folkhemsbra med Vi. Jag tror att den här också gör det.
I detta första nummer pratar Elsie Johansson, Peter Kihlgård och Joanna Rubin Dranger om lusten att berätta,.Bodil Malmsten intervjuas och fotograf Elisabeth Olsson Wallin har skapat fotografier som ska ta oss in i Selma Lagerlöfs värld, fast på 2000-talet. Och här finns en artikel som kartlägger relationerna mellan författare, förläggare och journalister. Vad detta nätverkande dem kan tänkas påverka publicering, recensioner och prisnomineringar.
Vi LÄSER har också en blogg.

No comments: