Sunday, August 26, 2007

Start för Anns Ljungbergs bloggturné !


Jag har fått äran att inleda författarcoachen och nyblivna bokförläggaren Ann Ljungbergs bloggturné.
Ann har nyligen gett ut en roman av Claes Grill "Jag dog i Barcelona" .
Varje dag i tre veckor kommer Ann att intervjuas på olika skrivbloggar. Du kan läsa om turnéplanen här, och om Anns förlag och verksamhet här.


Johanna: Du har alldeles nyligen startat ett bokförlag. Är det något du har drömt om länge eller något som "bara hänt"?
Ann: Jag har alltid drömt om att jobba på bokförlag, och de senaste åren har jag haft förmånen att frilansa som lektör, korrekturläsare och redaktör på några förlag. När Anna-Carin och jag startade med Skrivarkalendern bestämde vi omedelbart att vi skulle ge ut den på eget förlag för att kunna lansera den inom ett år. Med det förlaget i handen var det inte så svårt att ta steget att ge ut en författare som jag verkligen uppskattade att läsa och arbeta med - Claes Grill som har skrivit "Jag dog i Barcelona". Så det är väl en liten kombination av dröm och "bara hänt" :-)

Johanna: Vad innebär det för dig att vara bokförläggare?
Ann: Att jag lägger ännu en syssla till mina redan ganska digra arbetsdagar. Jag som skulle långsegla och slappa långseglar nu och jobbar häcken av mig. Men kul är det. Förläggeriet känns som ett helt naturligt steg i min litterära verksamhet som skrivarkursledare, lektör, redaktör och författarcoach.

Johanna: Berätta om den första romanen som ditt bokförlag ALF gett ut.
Ann: När jag först fick Claes Grills manus i handen i vintras blev jag så uppslukad av den spännande och roliga texten att jag glömde bort att jag hade ett lektörsuppdrag. Det är det bästa betyg jag kan ge en bok. Jag är lite yrkesskadad efter att under flera års tid arbetat med att hjälpa författare utveckla sina manus att jag ständigt ser "fel" även i publicerade böcker - det var en njutning att bara få svepas med. Claes bok har en bra story, ett bra språk och intressanta karaktärer att engagera sig i. Och så gillar jag titeln - "Jag dog i Barcelona". Under mitt besök i staden förra veckan tillbringade jag mången stund med att flanera på Claes gator och försöka undvika att leva upp till titeln :-)

Johanna: Vad har du för försäljningskanaler?
Ann: Böckerna finns att beställa på http://www.alfbok.se, hos internetbokhandlare som http://www.bokus.com, i bokhandeln - som kan beställas via Bokrondellen eller direkt från oss om de inte finns i butik. Claes Grills bok kommer också inom kort som e-bok att köpa hos internetbokhandlarna eller låna på biblioteket. Skrivarkalendern har en egen sajt, http://www.skrivarkalendern.se som är både beställningssajt och medlemsforum.

Johanna: Du arbetar ju även som författarcoach. På vilket sätt har du nytta av det nu när du är bokförläggare också?
Ann: Eftersom förlaget är så blygsamt litet än så länge arbetar jag själv med böckerna som redaktör, vilket kan sägas vara en delmängd av att vara författarcoach. Det är en utmärkt kombination.

Johanna: Har du några tips till den som drömmer om att bli författarcoach?
Ann: Läs massor. Lyssna. Gå gärna en coachutbildning - det finns även utbildningar inriktade direkt mot författarcoacher (på engelska). Du som vill bli författarcoach har förmodligen pedagogiska kunskaper, förmågan att ge konstruktiv kritik, att inte ta över författarens situation, att vara bollplank istället för tuktare - även om du kan behöva tukta ibland. Du är genuint intresserad av litteratur och att hjälpa en författare nå sitt mål.

Johanna: Hur fungerar det att bo på en båt ute i världen och samtidigt ha ett svenskt bokförlag?
Ann: Det är ett spännande liv med massor av tekniska komplikationer och jag skulle inte klara av det utan mina fantastiska medarbetare. Anna-Carin, medförfattare till Skrivarkalendern, hanterar all logistik runt den boken och Claes hanterar distributionen av sin bok. Jag har också ett antal engagerade påhejare, återförsäljare och medhjälpare vid speciella evenemang. Samtidigt är det förunderligt hur mycket som går att göra på distans och vilka djupa kontakter som kan skapas med mail. Jag har t ex fortfarande inte träffat Claes Grill på riktigt och ser verkligen fram emot att få ta emot honom i Spanien i höst då vi ska ha ett litet litteraturevenemang för svenskar på solkusten. Det bästa med min tillvaro är att det finns utrymme för roliga improvisationer.

Johanna: Vilken är din drömbok att få ge ut?
Ann: Jag för förhandlingar om en mycket bra amerikansk bok. Det är en av de absolut bästa böcker jag läst om skrivande och jag skulle vilja ge ut den på svenska. Min översättarkontakt i Kairo sitter i startgroparna - om det här går vägen kommer jag förstås snart att tala om vilken bok det gäller!

Johanna: Ser du några kommande trender inom bokvärlden? Fler deckare? Dokumentärromaner? Historiska romaner, sjävbiografier? Annat?
Ann: Det är de stora drakarna till förlag som skapar trenderna. Ena året tas alla deckardrottningar in. Nästa år refuseras en ny skörd, osv. Personligen skulle jag önska att vi fick se fler genreöverskridande böcker och jag kommer att göra mitt bästa för att skapa en sådan trend. Och så kommer förstås alla förlag och författare att anamma din goda idé att bloggturnera, Johanna!
Tack för att jag fick komma hit!







No comments: