Thursday, August 30, 2007

Om att våga ta hjälp som författare

Anns bloggturné forsätter och idag på Irène Svensson Räisänens blogg berättar hon lite om detta med att coacha och att bli coachad:
"Kan alla lära sig skriva så att andra vill läsa?
Ja, det tror jag faktiskt. Med ett förbehåll - de måste verkligen VILJA lära sig skriva så att andra vill läsa. Jag har bland annat varit lektör för en debutant vars första utkast var så illa skrivet att jag med skrikpauser och rågarvattacker tvingade mig igenom det bara för att jag fick betalt (den krassa verkligheten som kulturarbetare). Författaren fick både bassning och goda råd - och är nu antagen av ett större förlag. Det beror förstås på författarens ambition och lyhördhet inför kritik och uppmaningar, förmågan att kliva ur sin text och se den med nya ögon. Författare som vågar ta hjälp under skrivarprocessen är i mina ögon mycket modiga."

No comments: