Wednesday, July 12, 2006

Författare tipsar

Författare bjuder på skrivtips i Amelia 15/06.
Mari Jungstedt, deckarförfattare:
"- Skriv, bara skriv. Förlagen brukar säga att du måste ha något att berätta innan du sätter dig att skriva. Det behöver du absolut inte!
-Var öppen - det är en del av den kreativa processen att vara öppen. En människa kanske knackar på och vill komma in i berättelsen.
- Om du får skrivkramp - gör research! Om jag kör fast ringer jag ett koll-samtal till någon polis eller åklagare om någon detalj jag undrar över. Eller läser ett kapitel jag skrivit och jobbar vidare därifrån.
- Lugna dig. Ha inte för stora krav! Och var inte rädd. Mycket händer när du väl sätter igång. Det leder alltid till någonting."

Martina Haag, krönikör och författare:
"- Sätt dig och skriv! Bestäm till exempel att du ska skriva mellan kl 8-10 och gå inte därifrån. Kommer du inte på nåt, skriv om det.
- Gör en stor skylt ovanför datorn: ´Jag håller på med en bok. Ibland går det upp och ibland går det ner.´
- Tänk också att du skriver till en enda person. Annars blir det väldigt allmänt. Jag skriver till min syster, som är min innehållsredaktör.
- Var så ärlig du bara törs, skriv så sant du kan. Det är då folk känner igen sig."

No comments: