Thursday, July 27, 2006

Ellen Mattson

"Ellen Mattson säger att det passar henne bäst att titta in i väggen när hon skriver, eftersom hon då går in i en annan verklighet. Vilket hon förstärker genom att använda öronproppar. Där sätter hon sig vid niotiden på morgnarna och skriver ungefär till klockan ett. Alltid för hand, lutad med pennan över ett papper. Det handlar både om ljudet och om den fysiska känslan. Att inte hindras av datorns tangentbord och skärm. Hon säger att hon skriver intuitivt, på känsla och inte har någon teoretisk underbyggnad. ´Jag vet aldrig vad det ska bli när jag börjar, sedan på kvällen läser jag kanske någonting som jag inte visste att jag visste att jag kunde skriva., inte viste att jag visste. Överraskningsmomentet är viktigt, utan det tror jag att jag skulle vara helt uttråkad.´”Artikel om GP:s litteraturpristagare 2003: Ellen Mattson.
Göteborgs-Posten 27/9 2003

No comments: