"Another deadly cliché is how people answer the phone. This happens even in the movies or on stage. Be aware of yourself the next time your phone rings. It's such a common occurrence that we don't even think about it. But one thing you likely do not do is look up, startled. You don't turn and look at the phone. You know where it is; it's been there for years, and you've heard it ring before. You simply rise and go answer it.
If your character gets a phone call, resist the urge to have her look up, startled, then rise, cross the room, pick up the receiver and say, ´Hello?´"
Många bra råd i denna artikel i Writer´s Digest.
En bra regel är att tänka: allt som sker varje dag på rutin(vakna, duscha, borsta tänderna,sätta på kaffe, klä på sig ytterkläderna, låsa dörren) - hoppa över det i din text om det inte är viktigt för handlingen. Du är ALDRIG redovisningskyldig. Din läsare har en del livserfarenhet om man säger så, hon kan tänka själv. Din läsare vet att för att dricka kaffe måste man ha bryggt det innan. Ska personen absolut hälla upp vatten i kaffebryggaren i din berättelse, låt det i såfall vara brunt och illaluktande. Eller låt kaffebryggaren explodera. Eller nåt annat. Se till att det ytterst vardagliga tillför något. Eller hoppa över det helt enkelt. Annars blir det bara en s k transportsträcka som drar ner på textens energi och framåtrörelse.
3 hours ago
2 comments:
Det är väl med kaffekokande som med sexscener, kan man inte motivera dess plats i berättelsen ska man inte ha med det.
;)
Varför har ingen sagt det här till Liza Marklund?
Post a Comment