Tuesday, September 28, 2010

Skrivstunder


En trevlig vana har infunnit sig. Jag väntar med att läsa morgontidningen. Sätter på P2 med klassisk musik och så skriver jag på mitt romanprojekt strax efter frukost.
Oftast i sängen (där jag även äter frukost - en vana sedan studenttiden). I en halvtimme skriver jag på minipc:n. Innan facebook, disk, iväg till jobb eller ärenden.

När jag inlett dagen på det här viset fortsätter det att arbeta i mig. Under tandborstningen och sängbäddandet kommer jag på nya saker som jag snabbt antecknar ner för senare skrivpass. Berättelsen lever i mig mer eller mindre hela dagen, bara för att jag satt med den på morgonen. Det undermedvetna arbetar åt mig. Himla smart, eller hur?

Och det bästa är att jag får en känsla av inre samling, lugn och tillfredställelse som håller i sig hela dagen. Som om jag suttit och mediterat!

Berätta gärna om dina skrivstunder i kommentaren!

8 comments:

Maria said...

Jag önskar att jag kunde göra så, eller planera in tid för skrivande överhuvudtaget. Men jag har en 3-åring och en bebis som tar i princip all min tid. För att inte bli tokig och ändå hinna skriva tänker jag: en mening i taget. Har minipc:n på soffbordet och brukar hinna skriva lite under Bolibompa. Men att sitta ensam i lugn och ro och skriva har jag gett upp. Jag skriver i vardagens mellanrum: 2 meningar, amma, 3 meningar, bygga koja, 10 meningar, byta blöja osv. Det funkar, även om det blir lite splittrat...

Anonymous said...

Direkt efter jobbet från kl c:a 17.00. I lurarna 1950-talsrock t ex. Och fram till c:a 21.00. Då blir det läsning. Läsningen ger nya idéer till skrivandet, tekniskt t ex. Och det jag skriver bearbetar hjärnan när jag sedan ska sova. På helgerna börjar dagen tidigt med promenad. Efter kaffet skriva till lunch. Och så läsa. Halvtimmesskrivande är för kort. Dock pauser då jag går runt i lgh som lejonet i buren några minuter per timme.

Ragnvi said...

Jag fick välja Facebook först på kvällen eller skriva. Det blev skriva, minst en timmme nästan varje vardagkväll. Jag sätter mig i soffhörnet i mitt arbetsrum med datorn i knäet, och skriver, och skriver. Blir det tid över, då går jag in på Facebook, men jag ska ju läsa lite annat också, och lyssna på gamla radioprogram och umgås...

Annelie said...

Jag önskar jag var så disciplinerad. För det mest blir det en stund på kvällen, efter att barnen har somnat. Ibland bara några meningar, ibland mer. Jag försöker fokusera på att skriva någonting, då går det i alla fall framåt varje dag.

Evalinn said...

Låter som en bra idé!

Desirée said...

Jag bearbetar mycket av storyn i huvudet. Under hundpromenader, när jag kör bil och när jag ska somna. När jag sen sätter mig vid datorn skriver jag så det ryker!

Pixi said...

Tycker oxå att det funkar bäst att skriva så fort som möjligt o det e sant,behver egentligen bara skriva ett par rader för att få igång allt..just nu har jag paus till jul för har så många andra projekt..är det fel att pausa så länge,tar lusten o kreativiteten att skriva slut då lr jag ska försöka skriva lite då o då för att behålla storyn färskt,vad rekommenderar du? =)

Andrea said...

Det låter som ett underbart sätt att börja dagen, men jag säger som Maria här ovanför, med en treåring och en bebis på väg så är det inte realistiskt för mig just nu.

Maria, jag tar till mig ditt tips istället! Just nu ägnar jag alldeles för mycket av de där småstunderna till internet.