Friday, May 15, 2009

Vi Läser 2/09

I ViLÄSER 2/09:

Martina Lowden intervjuar Daniel Sjölin
"Högen med samtidslitteratur jag måste läsa står mig upp i halsen."

Siri Hustvedt guidar i New Yorks författarkvarter
"En roman ska kunna vara som en stor, elastisk plastpåse där allt man är intresserad av bör få plats."

Sara Stridsberg har läst Joyce Carol Oates dagböcker
"Jag känner besvärande mycket igen mig i den här irriterande karaktären …"

Bengt Ohlsson om musiken bakom böckerna
"Inför varje ny bok eller pjäs väljer jag en viss sorts musik som jag lyssnar på när jag skriver."

På bokcirkel med Jens Liljestrand, Alexander Skantze och Peter Fröberg Idling.

Läs hela analysen av Karen Blixens Den afrikanska farmen och laga maten som mästerkocken specialdesignat.

Peter Englund säger adjö till Skrivstugan och delar med sig av sina skrivtips
"Ett par böcker som jag hade tänkt mig blir inte av. Men de hade kanske inte blivit bra ändå."

...dessutom får ni inte missa att göra Martina Lowdens litterära personlighetstest!
http://www.facebook.com/l/;http://www.vilaser.se

Finns att köpa i Pressbyrån, Akademibokhandeln, Coop, Interpress.

No comments: