Friday, May 15, 2009

Författarförbundet rasar mot Bonniers e-bokavtal

"Förlagen beter sig värre än Google". Författarförbundets ordförande Mats Söderlund rasar. Läs om Bonniers, enligt artikeln, ofördelaktiga e-bokavtal med författarna.
Bl a framgår detta i Bonnierförlagens avtal:
-Författaren får inget garantihonorar för en e-bok. Förlaget kan behålla rättigheterna i tre år utan att ge ut en e-bok och utan att behöva ersätta författaren.
-När förlaget väl gett ut en e-bok äger det rättigheterna för all framtid.
-Författaren får 24 procent av förlagets nettointäkt på e-boken, men nettointäkten preciseras inte och ersättningen kan därmed bli godtycklig, enligt Författarförbundet.
-Bonnierförlagen behöver inte namnge författaren i e-boken. Enligt avtalet räcker det med att namnet anges på sajten som tillhandahåller e-boken.

2 comments:

Perny said...

Det var nyligen jag var på väg att skicka in en novell till en tävling med de avtalen. Om jag skulle vinna (det kunde vara många vinnare) så skulle de äga rättighetern till inte bara novellen utan också alla rollfigurer i berättelsen och de fanns inga garantier på att den skulle bli publicerad.
( http://theperny.blogspot.com/2009/05/tavlingssugen.html )

När jag läste de avtalen så valde jag att inte skicka in, att de har liknande avtal på etablerade och stora företag som Bonniers tycker jag är oroväckande.

Creutz said...

Märkligt.