Wednesday, February 25, 2009

Skrivtips och andra tips

Intresset för BOK-SM är tydligen större än väntat. Läs artikel i Aftonbladet.
Martina Haag ger skrivtips. Jan Guillou ger några tips.
Och på Piratförlagets hemsida ger Mikael Fant råd om hur man skriver bra dialog.
Och här kan man få tips om hur man raggar röster till sitt manus på BOK-SM - en övning i att som författare marknadsföra sig? En av författarna, Christina Ljungqvist, i ovan nämnda tävling svarar på frågan om vad mankan göra för att marknadsföra sig själv:
"Att i klarspråk kunna tala om vad man vill säga med sin bok och varför den skiljer sig från mängden. Varför skall folk läsa just dig? Vad för du till arenan som ingen annan presenterat tidigare? Våga vara unik. En chansning som verkar fungera för många är att själv kontakta media. De älskar nya idéer, och här är Bok-SM ett gyllene tillfälle för dig att få synas. På internet finner man en stor grupp potentiella läsare. Om man vågar bjuda på sig själv så kan man, som jag gjorde, skapa ett youtube-klipp om sin bok och lägga upp det som marknadsföring. Med allt detta sagt tror jag det är väldigt viktigt att man marknadsför både sig själv och sin bok på ett sätt som känns rätt."
Kolla TV4 Nyhetsmorgon om BOK-SM.

4 comments:

Unknown said...

Jag läste även Helene Turstens tips om hur man skriver synopsis. Det är något som funkar dåligt för mej eftersom jag aldrig vet hur andra raden ska se ut då jag börjar skriva den första.

Jag vet heller aldrig vilka personer som ska vara med, vad som kommer att hända eller hur det hela ska sluta.

Jag bara skriver och har ändå lyckas pumpa ut hundratals manussidor. Allt bara rinner ut. Sen om det är bra eller dåligt det är en annan sak.

Jag är mäkta imponerad över att man vet på ett ungefär vad man ska skriva om. Mäkta imponerad.

Kram
Liz

www.malinrocaahlgren.com said...

Jag gör som du Liz, och jag tror inte det betyder att våra böcker skulle vara mindre bra. Jag vet etablerade skribenter som har samma beteende ;)

Unknown said...

Malin; Ja, men visst är det imponerande de som vet hur hela deras manus kommer att se ut. Fattar inte hur de gör.

I mitt manus Gänget och jag blev en skjuten till döds och det kändes lite; Nä, vad synd...
Jag hade inte planerat att det skulle gå så för den stackars människan.

//Liz

Christin said...

Hon heter Christine Ljungqvist, Johanna :) bara en detalj. Vi hittade varann på nätet, sen hamnade vi båda på Kapitel1. Så jag är "Christin utan e" :D