Thursday, July 31, 2008

Författarcitat


Harriet Beecher Stowe, 1811-1896, författare till bl a "Onkel Toms stuga" och sjubarnsmor:
" Sedan jag påbörjade denna anteckning, har jag blivit tillkallad minst ett dussin gånger; en gång för att fiskmånglaren kom och ville sälja kabeljo; en gång för att ta emot en man som hade kommit med några fat äpplen till mig, en gång för att träffa en bokförsäljare; därefter skulle jag iväg till fru U. för att slutföra den teckning jag hade lovat henne; sen var det dags att amma bebisen; därefter in i köket för att förbereda middagsstuvningen; och nu är jag tillbaka vid skrivbordet, för ingentin annat än dödens beslutsamhet tillåter mig att skriva; det är som en ständig rodd i motvind och tidvatten."
Citatet taget ur "Hundra skrivande kvinnor" av Birgitta Svanberg och Ebba Witt-Brattström.

No comments: