Friday, April 09, 2010

Tillbaka till manuset

"Men. Det enda som VERKLIGEN hjälper är förstås att packa skor och handduk och kläder och ge sig iväg. Det är skönare efteråt! Och att faktiskt sätta sig med texten, gräva sig ner i den, möla ner ansiktet i den, köra upp den i truten på sig själv. Återvända till skrivandet, och det illa kvickt. För mig själv brukar det (oftast, faktiskt) räcka med att blaja lite. Ett shitty first draft, kanske? Lite redigerande av stycken, lite skrollande fram och tillbaka. Närma sig, bekanta sig. Så det var SÅHÄR det var. Det dåliga självförtroendet har ju faktiskt nästan aldrig rätt beträffande de där scenerna eller formuleringarna. Det dåliga självförtroendet behöver smäll på käften. Men mest behöver det jagas på flykten av arbete, riktigt jäkla skrivarbete."
Elin Boardy, om att hålla kontakten med sitt skrivande.

2 comments:

Anonymous said...

Detta handlar för mycket om dåligt självförtroende, för mycket om att skriva på trots mot sig själv, för mycket om att leka sig ur en olust. Var finns det motsatta? Var finns skrivandet som inte går att stoppa? Var finns den positiva besattheten? Varför marscherar denna i och för sig utmärkta blogg så ofta under nederlagets fälttecken?

Johanna Wistrand said...

Hej Anonym!
Jag försöker hålla koll på bloggar om skrivande, men om du råkar på andra texter som beskriver skrivprocessen så som du mer önskar få läsa så får du naturligt vis tipsa mig om dem, så för jag inn dem här i bloggen. Jag vill ha med allt, precis allt om skrivande i denna blogg!
Ber så mycket om ursäkt för att jag inte hinner fiska upp sådana citat, men min tid är begränsad och denna blogg drivs ideellt (annonserna inbringar inte ens kaffepengar).
Skicka dina tips till info@multimanus.se
Andra gör det.