Friday, April 16, 2010

Recensionsex till bloggar?

"- Bloggare skriver i princip om allt de beställer, säger Mattias. Av 200 utskickade recex till tidningar skriver 10-20. Hmm... Vad ska man då satsa på? Det gäller självklart inte alla författare. Men ofta de författare som behöver bli recenserade för att märkas.
Uppenbarligen tänker Bonniers helt tvärtom. Inför Google Wave Bokcirkelns första bokläsning försökte vi få Bonnier att sponsra med boken vi röstade fram som var Salman Rushdies Förtrollerskan från Florens. Kvinnan jag pratade med i telefon var chockade över att jag ringde och frågade om vi kunde få 15 exemplar av boken. Istället valde vi bok nummer två i omröstningen, Askungar, som ges ut av Piratförlaget. Det landade i att Piratförlaget tillslut delade ut 23 stycken böcker gratis som skickades till Wave-cirkelns deltagare landet över. Det resulterade för Piratförlagets del i 7 recensioner (som jag kan hitta) på nätet. Och om man jämför med siffrorna 10-20 recensioner av 200 utskickade rec-ex genererar wave-cirkelns deltagare ganska bra respons till Piratförlaget."
Läs mer i Petra Jankovs bloggartikel om recensionsex, bloggar och bokcirklar.

3 comments:

Pernilla said...

Det är verkligen olika hur man tänker där. Jag har fått recensionsex utan att ens be om det. Vet inte hur jag har hamnat på listan. Har också blivit kontaktad av författare som frågat om jag vill ha. Jag har dock varit rätt dålig på att recensera hittills. Men det är roligt att få vara delaktig och jag kommer att göra det här mer och mer.

Kim M Kimselius said...

Hej Johanna
Tack för ett jättebra inlägg. Har skickat recensionsexemplar till bloggar och bokcirklar. Det är roligt för de blir alltid så tacksamma. Önskar det fanns någonstans jag kunde hitta en lista över bloggar att skicka recensionsex till. Vet du om det finns någon sådan?

Hellre barfota än boklös said...

@Kimselius På bokbloggar.nu eller bokbloggar.se finns många svenska bokbloggar registrerade.