Monday, August 25, 2008

Om att debutera och mötas av tystnad

Författare Christina Brönnestam ("Svart eld" ) ger intressant läsning i sin blogg där hon skriver om bristen på uppmärksamhet när det gäller debutanter:
"Jag fick också lära mig Göteborgs-Postens syn på bokdebutanter: de har i sig inte tillräckligt mycket nyhetsvärde för att vara värda uppmärksamhet på deras kultursidor, inte ens om de har lokal förankring. Detta sagt av dem själva. Jag insåg det då, det som jag tidigare bara anat: när du ger ut en bok, är kampen inte över i och med detta. Den har tvärtom just börjat. Man blir lite matt när man förstår det. Skriva är så skönt för man skriver ju vad man vill för att glädja sig själv. Marknadsföring innebär däremot att man ska trycka på alla andra sin åsikt och det är enbart slitsamt."

1 comment:

Barbro said...

Visst, det är sant. Inte är kampen över bara för att man får en bok utgiven. Det är först då som man måste börja kämpa, för att bli synlig.
Nu har det gått någon månad sedan jag gav ut min debutbok, Pintorparhäxans elev. Jag har ringt till tidningar, studieförbund, kontaktat radion och försökt få personer i bestämmande ställning intresserade av min bok. Jag har försökt marknadsföra mig på alla sätt och vis och det har faktiskt hjälpt mig. Jag startade en blogg med inriktning på att kunna kommunicera med folk som är intresserade av min bok eller inte. Jag vill tala om att jag finns, och jag vill tala om att boken finns.
Min bok heter: Pintorparhäxans elev. Den finns beskriven på bloggen. Titta in där!