Sunday, August 10, 2008

Ett meddelande från A C Collin

#17 Ät inte dom röda, sa hon i samma sekund jag svalde dem.
Dom är preparerade. Med vaddå? frågade jag och kände hur
effekten var omedelbar.

#25 Mannen tryckte en femhundralapp i hennes hand, sade
ursäkta och beklagade sorgen. I en plastpåse på hallgolvet
låg Sture, hennes bästa vän i livet sedan femton år. Stendöd,
påkörd av en man som trodde att han kunde betala sig fri
från sin skuld.

#305 Jag är yngst av sju syskon. När jag fyllde tretton hade
jag aldrig ägt ett nytt plagg. Det låg tre paket intill tårtan.
Tre mjuka paket.


Hej!
Där fick du tre förslag hur man kan inleda en historia. Du hittar dem min senaste bok, “365 börjor – hejdå skrivkramp!” som ges ut på Vulkan. Det finns alltså ytterligare trehundrasextiotvå inledningar att sätta tänderna i. Det blir en om dagen, i ett helt år. Eller en varannan dag, i två år. Ja, du hajar.
Det har äntligen gått upp för mig att rutiner är bra för kreativiteten. Att flödesskriva några rader varje morgon kan vara en bra början, men många vet inte ens hur de ska börja. Alltså kan mina börjor bli en hjälp på vägen. Det ska kännas kul och kravlöst och det behöver inte bli några mästerverk. Men det vore konstigt om det inte gömmer sig ett eller två romanuppslag i alla fortsättningar som tar form.
Här kan du läsa mer och beställa boken

No comments: