Tuesday, March 18, 2008

Självbiografiska romaner


Skrivrum igår pratade vi under fikarasten om detta med självbiografier och romaner som tydligt bygger på rent självbiografiskt material. Det verkar bli alltmer accepterat som skönlitterär form. En skrivkurslärarkollega till mig sa att det är det enda unga mäniskor vill läsa numer: "Based om a true story", och kanske det börjar stämma på oss äldre också? Åsa Lindeborgs roman "Mig äger ingen" som fått bra kritik och blivit läsarsuccé, Anders Nyqvists roman Hatet som handlar om uppväxten med en despotisk far, m.m. Och för några år sedan var jag på en happening med en litterär tidskrift där man läste högt ur sina dagböcker.Biblioteksbloggen Dikt och tankar skriver om detta ämne. Samt tidskriften 00-tals nummer självbiografinummer.

1 comment:

Visa Vägen said...

Hej!

Vill bara säga hej, för det känns som vi är något av kollegor. Jag jobbar nämligen med en tjänst jag kallar textcoaching. Och passar på att gör lite reklam här, om nån skulle vara intresserad... :-)

Vårsol till alla!