Wednesday, March 12, 2008

Dessa anteckningsböcker.....

Det är inte bara jag som stöter på problem när jag ska börja skriva i anteckningsböcker.
Fick ett mail från Jan igår:
Såg i din blogg att du äger en Moleskine.
Jag köpte en sådan själv igår. Gillar kvalitén och lite historien om boken. Tänkte att jag skall försöka samla alla tankar och idéer i den. Men när jag väl börjat bläddra i boken så är det första jag började fundera på hur man eg använder den.
Om man bara börjar skriva rakt av från första sidan, så blir det ju ganska ihopblandat till slut. Säg att anteckningen på sidan 1 är i början av
historien, sedan fortsätter man anteckna och plötsligt
när man är på sidan 5 kommer man på att man missat
något på sidan 3 o s v,
Och ibland kanske man vill ha vissa saker samlade. T
ex Scener här. Personteckning där. Dagens tankar där o
s v.Jag tänkte att det finns säkert någon som säkert har
kommit på ett fiffigt sätt att lösa detta... s
t e x Johanna.. :-)

Mitt svar:
Förr skrev jag i kollegieblock för att sen kunna riva ut sidorna och sätta dem i olika pärmar för olika skrivprojekt. Men hur mysigt är det att gå omkring med såna?
Med min molsekine gör jag så att jag skriver högst uppe vad det gäller för text, typ "Ernestina" eller "Skriv boken!" över anteckningarna, då kan jag forsätta flera sidor senare om annat kommer emellan. Min Moleskine har jag alltid i väskan så det blir ju att det hamnar massa olika slags anteckningar där. Sen skriver jag rent det jag skrivit där i ytterligare en anteckningsbok (ineffektivt värre,men jag gillar pysslet med att skriva rent, lite terapiarbete), nämligen i min Alphasmart ("digitalt anteckningsbok" kallar jag den) och därifrån för jag sedan automatiskt över via USB-sladd till ett word-dokument i datorn. Man kan ju givetvis renskriva direkt i datorn. Men jag gillar att sitta på kafé och göra det och Alphan har jag numer i väskan, den väger ju ingenting.
När jag renskrivit det jag skrivit i Moleskinen så kryssar jag över de sidorna, så att jag vet att det är renskrivet och infört i dokument.

Nån mer som känner igen sig? Det är liksom inte bara att sägga sig och skriva anteckningar, man måste organisera det också....

2 comments:

Peggy said...

Man kanske kan sätta färgmarkeringar a la Post-it Index för att färgmarkera? Eller spara några sidori början smed något index-register med tecken förklaringar. Annars är min Molskine en salig röra. Men det är det som är charmen. Tycker jag. Annars tycker jag kollegieblock (finns ju mindre) är rätt bra. Och sen sortera efteråt. Eller skriva av efter sin anteckningbok.

Sama said...

Jag kör ibland med färgtema, men när jag tröttnar på att slarva runt med en massa postits/färgpennor så kör jag bara med rubriker. Det fungerar bra.
I min moleskine ser det ut som hej kom o hjälp lite här o där. Meningar och linjer och trassel överallt. Men det gör också att jag minns _hur_ jag skrev ner det och har mycket lättare att hitta det. Sen är det ju precis som Puzzlan säger, det som är charmen!