Saturday, September 01, 2007

8 saker om författarcoachen

Äsch, okej då, jag ska väl inte vara sån, så jag antar Ponnymammans utmaning att berätta 8 saker om mig själv (för första och sista gången):
- Jag kan spela Lasse Dahlqvists låtar på dragspel.
- Jag stickar ungefär 50 par sockor och vantar om året. Släkt och vänner börjar tröttna på mina julklappar.....
-Min mamma var ihop med en norsk författare och han bad mig när jag var fjorton år att skriva till norska radion och önska en av hans dikter. För det fick han trehundra kronor (från norska radion, alltså)
- När jag födde min son förstod jag inte frågan om jag ville veta om det var en pojke eller flicka, jag var helt övertygad om att jag fött en röd och vit fotboll, dessutom var jag så uppfylld av min egen prestation att jag hallucinerade om att jag fått en lagerkrans om halsen.
- När jag pluggade franska på universitetet skolkade jag från föreläsningar i två dagar för jag kunde inte sluta läsa Judith Krantzs romaner, bl a "Mistrals dotter"
- En gång i Uppsala hade jag köpt en ny väska på Indiska och tömde min gamla ryggsäck för att lägga allt i nya, fina väskan. Det var inget fel på ryggsäcken, jag var bara less på den. Jag stod vid busshållplatsen och plötsligt slog mig tanken att om jag slängde ryggsäcken i skräpkorgen kanske någon av de två i busskön ville ha den, men inte vågade rota fram den, för hur skulle det se ut? Så för att förekomma mannen och kvinnan så räckte jag fram min Fjällräven och sa först till kvinnan "Vill du ha den?" men hon log och tackade nej. Då sträckte jag fram den mot mannen, men han bara backade och såg förvirrad ut. Och jag insåg att det var Sven Delblanc jag hade frågat.
- När jag var liten så hade mamma besök av författaren Marit Paulsen som satt i hennes kök och nästa dag sa jag till mamma: "Vad var det för tant som bråkade med dig hela natten". De hade bara haft ett inspirerat samtal, svarade mamma.
- När min mormor vaktade mig när jag var så där sex år gammal brukade vi titta på gamla svart-vita filmer med Hasse Ekman. Vi satt i hennes noppiga gröna sjuttiotalssoffa där i Sigtuna och så bjöd hon på ett nubbeglas med slånbärslikör som hon gjorde själv. Jag sa att jag längtade efter att bli stor för då skulle jag få röka cigarr, diskutera politik, dricka sprit och sitta och anteckna i skrivböcker.
Nu utmanar jag Lollo, Lars Rambe , Alice von Bullblack och Skrivarcoachen att berätta 8 saker om sig själva

3 comments:

Anonymous said...

Vem var författaren, Johanna?

Anonymous said...

Hej Vibeke!
Jag tror inte du känner till honom, han är inte så känd, men jag kan maila till dig.

/Johanna

Anonymous said...

Jag blev nyfiken...kan ju hända att jag känner till honom ändå...