Wednesday, January 24, 2007

Paris runt förra sekelskiftet




Detta är tiden och miljön för följetongen jag börjat på nu. Egentligen vill jag någon gång skriva en roman eller pjäs om mötet mellan en hotellstäderska som är analfabet och en berömd författare som ligger inför döden i ett hotellrum i Paris. Men det har jag nu velat i 15 år och inte vågat eller vad det nu är. Så under tiden ska jag försöka skriva en följetong, då lägger jag ett slags grund och om jag säljer den har jag samtidigt tjänat pengar på den biten. Dessutom känns det inte lika oöverstigligt stort att skriva en följetong med stark framåt rörelse och spänning, där varje scen ska föra handlingen framåt. Det känns liksom mer gripbart, samt att en följetong är ju mycket kortare. Jag räknar med att denna kommer att vara 5 avsnitt lång.
Ytterligare en anledning till att jag börjat med detta är att jag behöver dra in pengar...Så att jag kan finansiera nästa e-bok.
Hade jag haft råd hade jag tagit Ryan Air till Paris för lite research på plats :-)
Men nu finns ju internet. Här hittar jag allt om Paris från epoken.
Och jag har laddat ner bilder som jag kan köra bildspel på för att komma in i atmosfären.
Och nu vet jag ungefär när man upphörde med krinolin. Men jag vet forfarande inte hur man gick på toaletten när man bodde i vindsvåning på 1880-talet. Hade de WC då?.....Potta som de tömde på gatan?
En av de bästa ingångarna till Paris vid sekelskiftet har varit Cora SAndels "Alberte och friheten". Äntligen får man veta lite vardagliga detaljer, så som att färdiglagad köpemat paketerades i påse som sen löstes upp så att maten rann ut. Såna viktiga detaljer för att man ska kunna leva sig in.
Varför just sekelskiftet och Paris? Därför att då börjar hjärtat bulta. Ända sen jag var barn har jag varit fascinerad. Och känner man så för ett ämne, då blir det roligt och lätt att skriva.
Förresten, förrförra våren var jag på Maxims i Paris, på muséet där och höll i en silverborte som tillhört Sarah Bernhard. Jag har alltså vidrört samma tingest som hon har vidrört.....Museiguiden tyckte nog jag var helfjompig, men vad gjorde det.
Rapport om följetongensarbetet kommer.

3 comments:

Anonymous said...

Vilken spännande miljö, jag gillar också sekelskiftet 1900, fast min roman om det utspelar sig i Stockholm. Jag tycker du ska satsa på boken du verkligen vill skriva, även om en följetong säkert är en bra grund för att komma in i miljön!

Johanna Wistrand said...

Hej Stella!

Kul att du ockå gillar sekelskiftet! Då är vi två i sama klubb. Stockholm runt sekelskiftet låter väldigt attraktivt. Nu blir jag nyfiken på din roman!

Anonymous said...

Kul att du besökte min blogg, jag har länkat tillbaka till din.
Förhoppningsvis kommer min roman finnas tillgänglig så småningom, det är Harlequin som är intresserade av den...
Jag har inte läst böckerna du tipsade om, jag tror faktiskt jag har läst mer skönlitteratur från den tiden än fackböcker om den. Det är ju inte direkt historisk realism jag skriver för Harlequin heller så det kanske passar bättre att inspireras av den tidens fiktion...
Lycka till med din följetong! Jag kanske skulle försöka mig på det också någon gång, men tiden är begränsad och det känns vettigare att prioritera mina romanmanus tycker jag... Men kanske om jag får någon idé som inte riktigt räcker i längd...