Monday, December 27, 2010

Ditt skrivår 2011



Det här är författarcoachen Marla Becks övningar från 2009 som jag har tipsat om förut här i bloggen.
Övningarna bygger bl a på att bli klar över vad man vill ha, genom att formulera motsatserna.

Ta ett tomt papper och dra ett vertikalt streck på mitten så att pappret delas upp i två delar.
Skriv "Mitt skrivår 2011" högst upp på pappret.
Vik pappret på mitten.
Sätt äggklockan på tio minuter och skriv sedan i vänstra kolumnen, så fort du kan, ner allt det du kommer på som du inte vill uppleva nästa år. Det kan t ex vara:

Jag vill inte...
"skriva strax innan läggdags då jag är så trött att jag håller på att somna"
"behöva städa hela hemmet innan jag tillåter mig att skriva"
Skriv tills äggklockan ringer.

Marla förklarar att man inte ska känna sig nedslagen av denna övning: "The more you can allow yourself to really feel, see and experience what you don't want, the easier you'll find it to connect with what you do want".

Nu vecklar du ut pappret och skriver ner i högra kolumnen det alternativ du vill ha.
Det kan se ut så här:

Jag vill...
"skriva på morgonen strax efter frukost då jag är pigg"
"skriva 30 minuter och blunda för det som är stökigt och ta itu med det först efter skrivstunden"

Sedan tar du fram ett nytt papper och skriver allt du vill ska ske, under samma rubrik som innan: "Mitt skrivår 2011". Skriv ner som en berättelse i jagform, och i presens.
Den här berättelsen kan du sedan läsa då och då, som ett sätt att nå dina mål, att omedvetet styras in på de bra alternativen i din vardag.

Ta fram ett tredje papper. Nu ska du titta tillbaka på året som gått. Skriv en lista på allt som du är nöjd med. Skriv ner minsta lilla. Det måste inte vara framgångrika saker, utan även saker du haft mod att göra, som att skicka en text till en viss redaktion. Eller att du vågat visa dina texter för någon för att få respons på dem.

Gå sedan igenom följande 4 kategorier och skriv ner:
Yttre saker som påverkat skrivandet (hälsa, livsstil, jobb, relationer etc)
Inre saker som påverkat skrivandet ( attityd, disciplin, hälsa etc)
Skrivprocessen (skrivblockeringar som du vill komma förbi, taktiker du haft för att undvika skrivandet etc)
Skrivandet/produktiviteten (vad du har påbörjat, vad du har slutfört, vad du har fått publicerat, vad du har fått betalt för etc)

Marla avslutar det hela med orden: "Remember that this is an organic process--today's notes are just initial ideas. Ideally, your vision statement is a dynamic document you'll update and refine throughout the year".

Min översättning är lite modifierad, och jag har lagt till lite eget. Om du vill se exakt hur Marlas övningar går till, läs här och här.

Behöver du stöd i ditt skrivande? Då kan Inspirationsklubben vara något för dig. Läs mer om den här.

No comments: