Thursday, January 28, 2010

iPad - småförlagens vän

Atlasbloggen, som drivs av bokförlaget Atlas, ser paddeln som de små förlagens nya vän:
1. iPad är en dröm för framförallt små och mellanstora förlag. Äntligen får vi en återförsäljare på marknaden som har tillräckligt med självkänsla för att inte mobba de som är svagare. Apple tar 30% av Bonniers och 30% av Tranan (av det rekommenderade utpriset, en bok med f-pris 100 kr, kommer alltså att kosta ca 140-150 kr, inkl moms).
2. Jag har tidigare i intervjuer hävdat att jag inte tror att dagens återförsäljare har någon plats på en helt digital marknad. Inte ens nätbokhandeln. Med iPad känns det ännu tydligare. Apples konkurrenter i Sverige om tio år kommer snarare att vara helt nya aktörer. Att Amazon, Bokus och Adlibris kommer att "få" fortsätta att sälja böcker genom respektive appar utan kostnad har jag svårt att se.
3. iPaden konkurrerar i första hand med den offsettryckta (tänk inbundna förstaupplagan av) boken. Redan idag är huvuddelen av titlarna som utges varje år olönsamma. Varje läsare som väljer e-boksutgåvan framför den offsettryckta utgåvan, innebär ett ökat tryck bort från dyra offsettryckningar, mot en ondemandekonomi.
Tips: Daniel Åberg

1 comment:

Pia said...

http://blogg.passagen.se/bobhansson/entry/jag_l%C3%A4mnar_idag_bonnierkoncernen_jag

Bob Hansson lämnar Bonniers för Ordfront och skriver intressant om detta i sin blogg på Passagen.