Thursday, November 15, 2007

Alphasmart Neo

Nu har jag testat min nyanlända Alphasmart på kafé och på spårvagnen på väg hem. Jag som inte ens visste att den fanns med svensk tangentbord. Jag vet ju hur poppis den är bland författare i USA som gärna sitter på kaféer och skriver. Den väger så lite att man kan använda den som solfjäder. Och så har jag fört över det jag skrivit i den via USB-kabel till min dator. Hur lätt som helst.
Smarten stänger av sig själv om man inte skriver på en stund, och allt sparas automatiskt. Så man behöver inte oroa sig över att slösa batterier (700 batteritimmar). Vilket var bra eftersom vi hela tiden slutade skriva och diskuterade svenska filmer och skådisar istället, Fredrik, Kattis och jag som hade vårt "Skrivrum" på Zelmas kafé (vi åkte dit eftersom det andra kafét stängde kl 15) idag. Det räcker inte med Skrivrum på måndagkvällarna, vi vill skriva tillsammans på dagarna också :-)
I och med den lilla textrutan (se bilden till höger i bloggmarginalen) märkte jag att jag blev mindre ängslig när jag skrev också, fick in ett riktigt flyt då jag inte kunde backa och scrolla upp lika lätt.
Jag tänker också att när man reser att det är bättre att ta med Alphasmarten och USB-sladden, så kan man spara ner på Internetkafé och skicka via mail till sig själv och även printa ut. Istället för att kånka på en hel laptop. Då blir det dessutom mer fokus på att skriva och mindre på att surfa på nätet, vilket är risken med en laptop.
Här kan man beställa en svensk Alphasmart Neo (den nya modellen Dana finns ej med svensk tangentbord).

3 comments:

Angelica said...

En sådan vill jag ha! *suck* Det blir en lång önskelista i år...

Efwa - Medea said...

En sådan vill jag också ha... *suck här också* Jag som inte ens ska få några julklappar iår eftersom vi åker till Thailand...
Men jag vill...

Johanna Wistrand said...

Thailand, lyllos dig!