Tuesday, October 09, 2007

Författarcoachen i New York

Titta noga på bilden i TV-monitorn. Där står en hund, mitt i kön bland alla manniskor. Inspelat i samma park (Union Square Park). Rolig, överraskande installation som kittlar fantasin. Hundar som deppar, hundar som spanar in varann, hundar som väntar på något.....

Bredvid Metro och andra ställ for gratistidningar finns ett med enbart skrivarkursbroschyrer - man ser dessa gula små lådor överallt i New York.

I Göteborg har vi Skrivrum, men här i New York finns skrivrum överallt i form av Starbucks . Även om det bara finns få bord så belamras de i timtal av laptopmaffian. Väldigt inspirerande, jag har själv jobbat där några gånger över en venti (= stor) sojalatte. Bl a sitter jag och responsläser ett manus skrivet av en 70-årig munk som bor och verkar på Manhattan.

Även i parkerna sitter folk med sina laptops. Jag vågade inte gå fram och fota, så jag tog denna bild med linsen mellan staketspjälorna. Bryant Park. New Yorks stora allmänna bibliotek ligger invid.



No comments: