Saturday, January 27, 2007

Do the följetongsrace

Nu ska min skrivarkompis C och jag köra ett följetongsrace.
Eller snarare: hålla koll på varandras framåtskridande, mestadels kvanitativt: rapportera antal skrivna ord, men även ge respons på synopsis och på intrigen: framåtrörelsen, rollorkestereringen, cliffarna i slutet, logiken.
Den som vill haka på är välkommen att rapportera i kommentarna i denna blogg.

E-boken "Kom igång & skriv. Ett 12-veckorsprogram" har hittills sålt i 63 ex. Tjoho! Men nu börjar beställningarna komma glest. Gillas inte! Måste åtgärdas! Men hur...? Nåt att fundera på.

5 comments:

Anonymous said...

Vad kul! PRECIS vad jag letat efter! Har nyss hittat hit - och trivs redan :-)

Gäller det här följetongsracet även för redan påbörjade stories, månne?

Johanna Wistrand said...

Hej Linda!

Du är jättevälkommen att rapportera ditt skrivande på din påbörjade följetong här!
Rent allmänt får du också gärna berätta om mödor och glädjestunder i skrivkammaren. Och gärna ge några tips om du har :-)

Johanna

Anonymous said...

Hej Johanna! Svarar på din fråga om synopsis i min blogg i din blogg... om du fattar *skrattar*

I Amerika är ju synopsisen oerhört viktig - det är för det mesta där den första gallringen görs (hanteringen går dock - som jag förstår det - huvudsakligen via agenter och inte direkt till förlagen). Här i Sverige, däremot, är det nog mer som du säger; de flesta förlag använder sig inte av det här systemet. Ännu.
Jag vände mig till ett antal förlag när jag ville ha min bok publicerad, och av dem var det... om jag minns rätt... två, tre som ville ha synopsis. Den ena ville enbart ha synopsis, medan de två andra ville ha både synopsis och manus. Så det är inte vanligt, nej.

Jag tror däremot starkt på att med det ökade trycket på förlagen som råder just nu, kommer krav på synopsis bli allt vanligare. Jag tycker redan att jag känner en viss "internationalisering" i hur de svenska förlagen arbetar (bl. a med agenter) och det känns inte helt omöjligt att man kommer att anamma den mer anglosaxiska stilen. Så _känns_ det, iallafall (men jag kan ju faktiskt ha fel)(händer rätt ofta, faktiskt *host*). Så det är aldrig fel att träna, så att man ligger ett steg före. Och det är ett kul sätt att få grepp om sin story, dessutom :-)

Oj, det blev ett långt svar... Men det är ett intressant ämne!

Johanna Wistrand said...

Hej Linda!
Det var jätteintressant att höra dina reflexioner. Jag tror du har helt rätt!

Intressant att två-tre svenska förlag ändå ville ha synopsis!

Tack för att du delar med dig av funderingar och tips här i bloggen!

Hälsnignar
Johanna

Anonymous said...

Tack själv för en trevlig blogg.

Och - som en liten sidnotering - tror jag överlag att det behövs svenska nätverk av författare och andra i bokbranschen, som hjälper varandra att utvecklas och delar med sig av sina tips!