Sunday, July 04, 2010

Om skrivande

Här kommer några citat om skrivande:

Alla människor har talang. Det som är sällsynt, är modet att följa med den talangen till de mörka platser dit den leder oss. (Erica Jong)

Det finns inom oss alla en framvällande källa av liv, energi, kärlek – vad man än väljer att kalla den. Om marken inte är förberedd för den, kan den förvandlas till ett kärr. (Mark Rutherford)

Författare skriver om det som de är besatta av. Man drar just de här korten. – Jag förlorade min mor när jag var 14. Min dotter dog vid 6 års ålder. Jag förlorade min tro. – När jag skriver, finns mörkret alltid där. Jag går dit smärtan finns. (Anne Rice)

Ingenting är mera efterlängtat än att befrias från en åkomma, men ingenting är mera skrämmande än att bli berövad en krycka. (James Baldwin)

Vi arbetar i mörkret – vi gör vad vi kan – vi ger vad vi har. Vårt tvivel är vår passion, och vår passion är vår uppgift. Resten är det galna i konsten. (Henry James)

Det enda som är sant om att skriva och försöka bli författare är att man måste göra det; inte drömma om det, eller planera det, eller prata om det (till slut faller jaget sönder som en genomvåt svamp) utan helt enkelt att göra det; det är det fruktansvärda med skrivandet - att det är som vilket arbete som helst. (Janet Frame)

Var regelbunden och ordningsam i ditt liv, så att du kan vara våldsam och originell i ditt arbete. (Gustav Flaubert)


Citaten har jag fått från Kerstin Dahlén.

1 comment:

Anonymous said...

Kloka ord =)