Saturday, June 02, 2007

Debutanter i höst

Det är alltid lika intressant att läsa debutantporträtten i Svensk Bokhandels bokkatalog för hösten.
Exempelvis så romandebuterar Navid Modiri, radiopratare i Frank (där jag var inbjuden gäst i höstas för att berätta om hur man skriver veckotidningsnoveller) med romanen "Skrik om du brinner" på Predi förlag. Navid kommer man även att se som programledare i Filmkrönikan på TV framöver.

Sabina Strand vars blog jag tipsat om i en tidigare post, berättar i sitt debutantporträtt:
"En dag började jag från början. Öppnade ett nytt worddokument och slöt ett avtal med mig själv att jag fick skriva precis som jag ville, hur mycket det än skulle bryta mot det påbörjade manuset och mina idéer om hur man skulle skriva en roman. Det blev helt annorlunda men det kändes intuitivt rätt. Och jag visste från början att det var så här jag skulle fortsätta.
Men worddokumentet blev för trångt och traditionellt. Och jag var otålig; ville ha läsare bums. Så jag ordnade en skrivbok i cyberrymden. Där, på en blogg, fortsatte jag på berättelsen. Under två månaders tid skrev jag en eller ett par intensiva stunder om dagen. Det var hur lätt som helst. Jag skrev ju bara ett stycke text i taget och sen var det färdigt. Och så ett stycke till och ett stycke till. Jag drevs av en obändig tilltro till kreativitetens kraft jämten befriande skrivlust. Skrivandet var ett sätt att utforska och berätta om en märklig verklighet. Det var att förankra självkänslan och bli lite uppkäftig. Distansera sig från saker som hade hänt genom att omforma det skedda till en berättelse, till litteratur. Skriva av sig, med andra ord. /.../ Det manus som nu blivit bok är inte bloggen. Texter har omarbetats, tillkommit, tagits bort, fiktionaliserats, omformats till en helhet och blivit en roman. Men mina gamla bloggläsare kommer att känna igen sig."

1 comment:

Anonymous said...

Vilken solskenshistoria, en blogg som blev till en roman. Kul!