Tuesday, April 24, 2007

"Det är en lång och mödosam process att skriva en bok och få den utgiven. I mitt fall höll jag på i över 10 år med att skriva boken och 1,5 år bara med att bearbeta förlagen. De flesta svar var refuseringar, men även ett och annat positivt lektörsutlåtande kom i brevlådan. Det inspirerade mig att arbeta vidare och jag fick många viktiga synpunkter som jag kunde ta tag i. Efter ett års förlagskontakter skrev jag om hela manuset i första person, alltså i jagform. Det var en rekommendation från förläggaren på Bra Böcker och även om de till slut valde att inte ge ut Ängeln så resulterade deras förslag i att ett annat förlag nappade. Under hela processen har arbetet redovisas på webbplatsen angeln.se och några av dessa dokument finns tillgängliga på förlagssidan."
Thor-Björn Bergman berättar om arbetet med sin självbiografiska debutroman "Ängeln vid Hovs Hallar" som kommit ut nu under våren.

No comments: