10 hours ago
Saturday, April 03, 2010
Varumärken i bokvärlden
Finns det författare som tänker varumärke?
Hur som helst så kan det fungera det så tycker jag. Som tidningsläsare, bokhandelsbesökare och tv-tittare kan jag lägga märke till författarens utseende, stil, smink och färger, om de sticker ut på ett eller annat sätt. Framför allt om de kör samma stil år efter år.
Som Sofi Oksanen som vunnit Nordiska Rådets litteraturpris i år. Och Unni Lindell. Petra Revenue. Britt Edvall. De har konsekvent kört samma frisyr och sminkning år efter år. Kanske är det så att de syns extra mycket här i Sverige med det svarta håret, för att blont är mer vanligt och därmed inte sticker ut lika mycket? Eller inte ser lika dramatiskt ut?
Och bokomslag. När jag var i London såg jag att ryska författaren Marina Lewyckas böcker i ett bokhandelsfönster och kände igen dem omedelbart. De hade samma kartongkänsla i utseendet som hemma i Sverige.
Jag visste alltså direkt vilka böcker det handlade om.
Vore jag författare skulle jag önska att bokmslagen följde samma stil i alla länder, om det var möjligt. För att nöta in mitt varumärke. "Aha! Där är en Johanna Wistrand!"
Kim M Kimselius böcker följer samma stil allesammans.
Bara en reflexion.
Tyck gärna till! Fler ni kommer att tänka på?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Hej Johanna
Mycket intressant inlägg. Det stämmer när det gäller mig att jag verkligen tänker på att vara konsekvent och bygga upp ett "varumärke" runt mina böcker. Det ska direkt synas att det är en "Kimselius-bok". Roligt att du har uppmärksammat det!
Blev fundersam när du skrev det där med frisyrer, jag som gick och funderade på om jag skulle klippa mig kort... Får väl låta det vara som det är, om även håret är ett varumärke.
Kramisar Kim
Post a Comment