Thursday, May 01, 2008

Ekonomer bättre på deckarintriger?

Jag funderar lite på detta med deckare och ekonomer.Är det nåt med ena delen av hjärnhalvan? Att människor som är bra på siffror och också är bra på komplicerade intriger med irrspår et c?
Camilla Läckberg har varit ekonom. Min skrivarkompis och ekonomen Alice von Bullblack älskar deklarationer och skriver på en deckare. En annan kvinna vars deckarmanus jag lektörsläser är f d chefsekonom. Deckardebutanten Viveca Sten är inte ekonom såg jag nu, utan chefsjurist. Apropå det yrket så är Jens Lapidus numer advokat. Verkar som att min tes inte riktigt höll här... För jurister är väl inte direkt siffermänskor?
Hur som helst, det jag vill säga är att jag misstänker att de som stimulerar den logiska hjärnhalva i yrket kanske har lättare för att skriva thrillers och deckare, när det gäller själva intrigen? Välkommen med kommentarer!

1 comment:

Anonymous said...

Min erfarenhet är att ekonomer är väldigt dåliga på siffror... jag tillbringade själv många kvällar i Uppsala med att förklara matematik för en ekonom i korridoren. Så förklaringen får nog sökas på annat håll. Min tanke går omedelbart till koncernredovisning, ett ämne som fick mig att längta tillbaka till kvantmekanikens okomplicerade värld.