Tuesday, October 30, 2007

Mjukvara för skribenter


Nu har jag testat Writer´s Blocks i några dagar och jag tror det är ett program som kommer att passa mig. Metoden är vittuella postit-lappar som man kan skriva och ändra i hur mycket som och som läggs upp på ett "skrivbord". Man kan flytta på lapparna, färglägga dem etc. Man kan också lägga in dem i olika kolumner. Kolumner och lappar namnger man själv. Kolumnerna kan t ex vara kapitel. Ett utmärkt sätt att ha koll på olika personers närvaro i scenerna om man skriver på en längre berättelse är att färglägga lapparna med en viss färg- då ser man hur ofta t ex person Y dyker upp (blå färg, nu har den inte setts på tio kapitel, läsaren undrar nog var Y tog vägen) etc.
Läs mer här.
Här kan du ladda ner en provversion för 15 dagar.
Nu när dollarn är låg så blir det förresten inte så dyrt med alla dessa mjukvaror för författare som finns i USA.

1 comment:

Ann Ljungberg said...

Detta är en av mina favoritprogramvaror för att strukturera - ovärderlig för att skapa Skrivarkalendern t ex: har jag nu lagt en skrivövning i vecka 43?