Friday, July 15, 2011

Brev från Herr Pedagog

"Hej Arga författarcoachen!
Jag tycker det är mycket viktigt att bemöda sig om att allt verkligen går fram till läsaren. Därför är jag noggrann med att förklara saker och ting. Dricker de kaffe så dricker de kaffe, det tycker jag inte man kan hoppa över. För de dricker ju kaffe, innan de åker i väg med bilen ut till sommarstugan. Där är det också viktigt att jag förklarar vägen, om det är E4:an eller en annan väg, eventuella läsare kan ju undra. Så har jag lärt mig att man ska göra, förklara allt från A till Ö. Man kan inte bara hoppa över saker och improvisera. Huset är jag också noga med att beskriva när det byggdes, detaljer som har renoverats osv. Tror du min bok blir utgiven? Hälsningar fritidsföreläsaren och hobbyskribentern Lars, 60 år."

Svar från Arga författarcoachen:
"Hej Lars!
Nej det tror jag inte. Men du kan alltid trycka upp den själv...."

6 comments:

Anonymous said...

"The definition of being a bore - to tell everything" Voltaire

Ingrid said...

:-))
Johanna, jag brukar lita på att folk är ärliga, men undrar ändå: Har du inte hittat på det där brevet från herr Pedagog bara för att vara just det - pedagogisk?

Johanna Wistrand said...

Jo! Det var väl uppenbart?! Fast egentligen inte (uppenbart), skrivs säkert sådana brev!

Anonymous said...

Var vi inte lite väl dogmatiska här? En utförligt förklarande text som i denna blogg skulle avvisas såsom blott en en massa intressedödande transportsträckor kan mycket väl vara bra nämligen om den är spänstigt skriven mitt i all utförlighet, om den förmår väcka intresse för alla dessa detaljer, om den blir visuell pga just sin utförlighet. Det finns inte bara en gestaltningsteknik. Och man kan skriva bra både genom utförlighet och genom isländsk karghet.

Johanna Wistrand said...

Absolut anonym!

Men det var inte det jag tog upp. Jag tog upp en skribents missuppfattning att redovisa allt, utan att tänka på syftet med det.
Och jag överdriver också, som Arga författarcoachen för att tydliggöra.

Har man en tanke bakom, och en konsekvens så fungerar ju det mesta. Det är ju det som är den konstnärliga friheten.
Utförlighet kan vara visuellt om det är skrivet för att ge läsnjutning och inte för något slags redovisningsplikt spökar.

Anonymous said...

Tackar för ditt utmärkta svar! Ja, det är verkligen skillnaden mellan redovisningsplikt och utförlighet pga läsnjutning som är det avgörande.