Tuesday, December 25, 2007

Inga-Lina Lindqvist

Inga-Lina Lindkvists debutroman Mirakelkuren sträckläste jag dagarna innan julafton. Jag vill verkligen rekommendera denna bok som författarcoach: den är väldigt välskriven, smidig, balanserad, rolig, ja berättartekniskt tycker jag att den är högst njutbar (och för mig personligen även innehållsmässigt). Här bjuds jag in på ett natuligt sätt i berättelsen och jag känner varken motstånd eller medhårs under läsningen utan jag promenerar bredvid berättaren som aldrig tråkar ut mig, som bjuder på sig själv utan att glömma att jag ger min tid och mitt lyssnande. Det är det författande handlar om till stor del tycker jag: att skapa en text som är till för läsaren. Inte för att tillfredställa författarens behov.
Inga-Lina berättar om sitt arbete med nya romanen i en egen blogg och har man läst den här romanen innan blir det ännu mer intressant. Hon bjuder även på texter ur arbetet med nya romanen, funderingar och erfarenhet av skrivkramp.

1 comment:

Anonymous said...

Jag blir alldeles rörd...det känns helt underbart med ett sådant gensvar från en läsare. Nu känner jag mig verkligen peppad att skriva vidare...Tack!