Sunday, November 26, 2006

Sara Kadefors om sitt skrivande

"Jag tror jag har en lite släng av dyslexi, jag både läser och skriver väldigt långsamt. Sedan är jag väldigt självrannsakande och går hela tiden tillbaka och pillar efter varje mening.
-Frustrerande?
Verkligen. Samtidigt har det lett till att det ska mycket till innan jag sätter mig och skriver en bok. Att jag verkligen, verkligen måste känna att det är värt det och att jag alltså tror så mycket på idén och berättelsen. Fågelbovägen 32 har jag jobbat med under två år och hade säkert kunnat fila i ett par år till. Men jag vet ju att om jag hade skrivit den på tre månader hade den aldrig blivit bra. Alls, faktiskt."
Sara Kadefors om sin senaste roman "Fågelbovägen 32" som blivit en kritikersuccé. Citatet är hämtat ur Bokias kundtidning Läsvärd, november-decembernumret.
PS: Jämför med det Camilla Läckberg säger om att hon skriver bäst när hon skriver fort. Författare inte bara skriver olika, de arbetar dessutom på helt olika sätt.