Thursday, March 31, 2011

Vårstädning bland länkarna


Nu har jag haft en vårstädning bland länkarna här på bloggen (i högra lodräta marginalen) och tagit bort de som inte längre fungerar och bloggar som inte har uppdaterats sedan 2009.

Wednesday, March 30, 2011

"Skriv boken!"

Jag fick ett mail:
"Jag vill tacka dig för ´Skriv boken´! Den hjälpte mig att göra just det. Jag skrev varje dag under sommaren och hösten 2009, skickade in mitt bidrag till en tävling - och vann! Läs mer här.
Emma Tribell
PS: "Skriv boken!" kan du beställa här.

Fiction Profiler

Anna-Carin Collin har startat en helt ny tjänst: Fiction Profiler.
På sidan kan du vara med och tävla om en "profilering av en egen romankaraktär" eller bokpaket. Läs mer här.

Jag gästbloggar om skrivretreat

idag, hos Christian Johansson.

Gratis snabbcoaching per telefon


Idag skiner solen här i Göteborg, det verkar vara vår! En sådan där dag då jag får lust att sätta på mig blommiga förklädet och tvätta fönstren, pynta hemmet med tulpaner och gå runt med dammvippan medan gamla schlagers spelas på Spotify.
Men det hinns inte med. Har just haft ett möte via Skype (intervju i en timma för en bok jag spökskriver) och snart kommer min klient hit för coachingmöte i köket.

Jag har just tecknat ett avtal med en telefontjänst. Jag kommer hålla telefonkonferenser då och då och ge gruppcoaching per telefon. Telefonmöten där man får snabbcoaching på en text, där man får lufta sina funderingar runt skrivandet och även skrivmöten över telefon: jag ger då skrivövningar på, säg sju minuter, deltagarna skriver, sedan läser vi texerna högt, och detta pågår under en timme.

Har ni idéer på vad man kan erbjuda och göra under en telefonkonferens/ett telefonmöte i grupp, så välkomna med dem!

Jag kan ju inte vänta med detta, så redan nu på söndag blir det den första telefonkonferensen klockan 10.00 - 11.00. Jag ger då snabbcoaching på frågor ni har när det gäller skrivande och egna texter som ni får läsa upp under mötet. Mötet kostar ingenting (förutom er vanliga telefontaxa - priset där beror på vilket telefonabbonemang ni har).
Allt ni behöver göra är att maila mig så får ni vidare information angående telefonnummer att ringa upp vid klockslaget etc. info@multimanus.se

Jag tar emot högst 13 personer. Så det är först till kvarn som gäller

Johanna

Tuesday, March 29, 2011

A Heros Journey - instruktionsfilm


Från Sherri Sheridans sida med verktyg för att skapa en stark, engagerande berättelse.

Text structure

Hittade denna länk i Carol Isabellas länklista: scheman att printa ut, som hjälpmedel för att få stye på och fördjupa berättelsen.

Depression och kreativitet

"Over the years, I have treated many people who suffer from depression or anxiety. I learned that traditional treatments, psychotherapy, cognitive therapy and medication are not very effective for certain people. For some, the only thing that works is to be involved in a creative process."
Skrivcoachen Lisa Tener har intervjuat en läkare om depression och kreativitet. Jurgen Wolff kompletterar med tips på hur man kan göra om man lider av depressioner och kreativiteten går på sparlåga:
- Commit to a creative project that you can achieve in a relatively short period of time—not a novel or screenplay, but a short story, a film, an essay or article, even a haiku.
- Take away the pressure to come up with something that will impress people. You may even want to promise yourself that you won’t even show the finished project to anybody. You are doing it for yourself, to enjoy the process.
- Set time goals but give yourself some leeway. If you set hard deadlines and miss them, you have just given yourself another reason to beat yourself up.
- Follow any signs of joy. If you set out to write a short story but in the middle of the process get more excited about using some element of it to make a one-minute film or write a song, go ahead. Again, it’s not about the product, it’s about the process.
- Be kind to yourself. Tell your Inner Critic that he or she has the day off. Pretend that you are five years old again, playing with finger paints or building sand castles. Listen to music while you work, something that has good associations for you. Treat yourself to a candy bar or some expensive fresh berries. If it feels like the world is giving you a kicking, you don’t have to join them.

Carol Isabellas blogg

I bloggen "I ordens mitt" fullkomligt vimlar det av skrivtips!

Sunday, March 27, 2011

Barbara Sher


Man hör henne dåligt, men sätt på hörlurar eller tryck örat mot datorns högtalare och lyssna. Jag skulle vilja ha en transkribering av det hon säger här... Jag känner igen mig i mitt skrivande, fas 2...
Vad tycker ni?

Friday, March 25, 2011

Lyssna på bokinledningar

Bokpuffen.

Är du tillfreds med att bara skriva?

"That approval has to come from inside, from ourselves: we have to believe we are enough, book or no book, best-seller or no best-seller. Writing is worth the time invested because we are expressing ourselves. If the rest of the world approves, that's gravy.

It could be interesting to spend some more time pondering why you are writing and how to get those feelings now, rather than later. It won't stop you from writing; in fact, it may transform your writing to something deeper and more satisfying."

Författarcoachen Jurgen Wolff är inspirerad denna vecka! Här är ytterligare en läsvärd bloggartikel.

Thursday, March 24, 2011

Husrenovering - ett sätt att lösa krampen?


Jenny Bäfving tipsar om den här boken som handlar om skrivkramp.

Rekoförlag läser alla manus

"Vi skiljer oss på en rad punkter från andra förlag. Vi på Rekoförlag läser igenom samtliga manus, och detta gör vi oavsett hur de är skrivna. Vi ställer alltså inga krav på radavstånd, typsnitt etc. I dag, på de andra förlagen, åker minst 90 % av de inkomna manusen direkt i papperskorgen – övriga läses förstrött. Det enda vi kräver på Rekoförlag är att manusen är på svenska, inkommer digitalt, och att de är färdigskrivna i den mån författaren tycker. Varje författare får sedan en rad synpunkter på sitt manus, eventuella förslag på förbättringar samt en redogörelse över vad som krävs för att manuset ska bli aktuellt för utgivning. Eftersom vi läser igenom samtliga manus grundligt, samt ger synpunkter på dem, är vi tvungna att ta betalt för denna tjänst. Detta gör vi av den ringa kostnaden av 995 kronor inklusive moms. Skulle vi tycka att manuset är intressant för vårt förlag ber vi författaren återkomma med det när han eller hon anser sig ha redigerat färdigt. Vi inriktar oss inte heller på en speciell genre utan allt är intressant."
Nystartade Rekoförlag.

Wednesday, March 23, 2011

Lita även på magkänslan när du skriver

"I wonder whether it's the crazy pace of change that freaks us out and makes us want an easy answer for predictable success. Of course the greater the pace of change, the less predictable anything is.

Getting to the practical, I just want to suggest that at least at the start of your writing project you give a bit of attention to your gut as well as your head. One technique for this is completing a sentence really fast--so fast that you don't have time to think it over. Blurting is what you're going for. Here are a few that might help you if you're writing a novel or screenplay or story:

What is most interesting about my protagonist is...
My protagonist's biggest secret is....
When people see or read what I've written, I want them to feel...
The thing that scares me about writing this story is...
This story will be better than anything else I've written if I..."

Jag vill verkligen rekommendera det här inlägget av Jurgen Wolff!

Saturday, March 19, 2011

En dag kvar på Piccadillyrabatten...

Imorgon går rabatterbjudandet på Piccadillydagarna ut!
Alla läsare av min blogg får 400 kr rabatt om ni anmäler er senast imorgon, den 20/3. Priset blir på 1300 kr inkl moms istället för 1700 kr inkl moms). Läs mer om Londondagarna här.
Anmäl dig till info@multimanus.se
/Johanna

Friday, March 18, 2011

Högt och lågt tempo

Högt tempo – för spännande scener

- Använd korta meningar
- Använd oavslutade meningar ibland
- Använd starka verb
- Var inte alltför detaljerad (börja t ex inte en historisk beskrivning mitt i en jaktscen)
- Förklara inte – visa vad som händer
- Gå nära med “kameran”
- Lägg in konflikt, spänning, humor
- Avsluta scener med en “cliffhanger”

Läs mer på Ann Ljungbergs sida där hon ger tips om skrivandets hantverk.

Medial skrivarkurs

"Detta är en workshop för dig som har en tydlig och stor potential i ditt skrivande kopplad till dina mediala förmågor.
Då det endast är 4 deltagare får du under kursen intensivträna just din unika koppling mellan dina mediala och skrivande förmågor och samtidigt får du fördelen att spegla den i andra. Du åker därför härifrån med en klar bild av hur och på vilket sätt din växande kontakt med din mediala och skrivande potential praktiskt kan användas i både din vardag och i ditt yrkesliv och vilka steg du behöver ta."
Gita Ljunggren ger en skrivarkurs 6-8 maj.

Thursday, March 17, 2011

Sommarkurs i Blekinge

Här kan du gå sommarkurs i berättarteknik och litterär gestaltning. På Blekinge tekniska högskola.

Postitlappar på köksskåp

Simona är i full färd att skriva på sin andra roman. Kvinnan som skriver så sexiga, glamourösa scener lever högst vardagligt. Kolla här.

Tuesday, March 15, 2011

Om ditt manus var en älskare...

Paperback Writer:
- He always looks better in your head than he does in reality.
- He constantly changes his name.
- Your friends think he's stupid, useless, and are either jealous of him or pity you for getting involved with him. Secretly you're pretty sure he's worthless, too.
-You don't want your mother to meet him. Ever.
-If you talk about him too much, he'll try to abandon you. If you show him off too much to strangers, at least one of them will try to steal him, and he won't fight them off.
-The cat wants to pee on him, the dog wants to gnaw on him, and your five-year old constantly spills things like red Kool-Aid on him.
-He keeps promising to get a job but usually ends up sitting around the house.
-He is not as interesting as he was when you first met.
-Most editors think he's unoriginal, unattractive, uninteresting, and flat-out refuse to fall in love with him. Even if they kinda like him, they want to make him change into what they think he should be.
-He vanishes whenever the power goes out, your computer fries or you move. Sometimes he doesn't come back.
-He keeps waking you up in the middle of the night for no good reason.
-He's not as, um, long as you thought he would be.When he finally gets between the covers you're too tired to do anything fun with him.
-You take him from nothing, give him your best, adore him, cling to him, devote most of your free time to him, and in the end you know he's going to leave you and become a total attention slut about whom no one has anything good to say.

Sunday, March 13, 2011

Jenny Forsberg på bloggturnébesök


Jag säger välkommen till Jenny Forsberg som nyligen kommit ut med "Den snälla företagaren" på TUK förlag. Det är en bok full med kloka råd till egenföretagare. Jag läste den med stort intresse eftersom jag är egenföretagare och jag gillar tanken att vara snäll. Mot kunden, mot mig själv och mot miljön. Jag vill t ex hjälpa folk som skriver böcker som på ett eller annat sätt hjälper andra. Men mitt i det roliga får man inte glömma att ta hand om sig själv. Annars sitter man där och har blivit sin egen värsta chef.

Jag har, som författarcoach, förstås valt att ställa frågor till Jenny som har med skrivande att göra, och marknadsföringen av boken. Andra bloggares frågor kan ni hitta här i Jennys översikt över bloggturnén.

Den snälla företagaren - hur fick du idén om temat snäll, som är genomgående i hela boken? Varför valde du det temat?
En del verkar tro att den viktigaste egenskapen hos en företagare är att ha vassa armbågar. Men så är det ju inte. Jag känner många företagare som tvärtom bygger sitt nätverkande på att vara snälla och omtänksamma. Det inspirerar mig! Och jag är dessutom övertygad om att det är ett framgångsrikt sätt att driva företag. Därför ville jag skriva en bok som ger tips och råd om hur man kan göra affärer genom att vara snäll.

Vad skickade du för material exakt till förlagen för att få dem intresserade av att publicera din bok?
Mycket bra fråga! Jag skickade ett dokument där jag först skrev lite allmänt om hur jag tänker kring snällt företagande. Sedan skrev jag vilka kapitel jag planerade att skriva i boken (jag hade skrivit ett synopsis innan), vad boken har för syfte och målgrupp, ungefär hur jag tänkte mig att den skulle se ut (omfattning etc). Och så skrev jag en kort presentation av mig, vad jag har skrivit tidigare och varför jag tyckte att just det förlaget verkade intressant. Dessutom skrev jag lite om bokens nisch, det vill säga vad som skiljer den från andra böcker i genren. Jag nämnde också en del litteratur som jag tänkte använda för att göra research. Och så hade jag provskrivit ett kapitel ur boken fem sidor text ungefär som jag skickade med.

Vad rekommenderar du andra författaraspiranter att tänka på innan de skickar iväg sin idé eller sitt manus (ej skönlitterärt) till förlag?
Tänk noga igenom bokens syfte och målgrupp, försäkra dig om att det finns en marknad för boken och se till att du kan övertyga förlaget om att det gör det. För övrigt rekommenderar jag att skriva ett dokument som innehåller ungefär det som jag beskrev i den förra frågan. Det var nog inte förrän jag var klar med det dokumentet och allt tankearbete som krävdes i samband med det som jag var säker på att det faktiskt skulle bli en bok.
När det handlar om en fackbok behöver man inte ha skrivit hela boken för att sälja in idén till ett förlag. Däremot måste man förstås vara säker på att det kan bli en bok och att man har möjlighet att avsätta tid för att skriva den.

Du skriver också skönlitteratur. Vad är skillnaden tycker du mellan att arbeta på ett skönlitterärt projekt och ett fackprosamanus? Vad är roligare, lättare, jobbigare, mer tidskrävande inom respektive område?
Oooo, vilken stor fråga! :-) Jag är strukturfascist, så jag jobbar med ett ganska utförligt synopsis oavsett om jag skriver skönlitteratur eller facklitteratur.
Jag tycker att det är lättare att skriva facklitteratur, men det beror nog på att jag är språkkonsult och drillad i att skriva tydliga brukstexter. När jag skriver skönlitteratur måste jag försöka ignorera språkkonsulten i mig som gärna vill skriva effektivt. Jag har också haft betydligt lättare att hitta förlag till mina fackböcker romanerna har jag hittills inte hittat något förlag till. Det är superkul att skriva både fack- och skönlitteratur, men det skönlitterära skrivandet smäller nog lite högre på skalan ändå förmodligen för att det skiljer sig mer från mitt vanliga jobb och därför känns mer som en hobby.
En liten bit in i skrivfasen med Den snälla företagaren hade jag en riktigt motig uppförsbacke när jag tyckte att jag inte fick något skrivet alls. Jag gjorde research till två omfattande kapitel, och skrivandet av dem gick riktigt trögt. Först efteråt förstod jag att den research jag gjorde även var research för resten av boken och när jag var klar med de två tunga kapitlen gick resten av boken som en dans, för jag visste redan det mesta som jag behövde veta. Jag gissar att något liknande kan hända när man skriver skönlitteratur också men det har inte hänt mig.

Hur ser din marknadsplan ut för Den snälla företagaren? Började den innan boken kom ut? Hur såg/ser den ut? Jag vet att du twittrar och facebookar och bloggar. När började du berätta om den här boken i de olika medierna, hur många månader innan den kom ut?
Jag började marknadsföra boken så fort jag hade skrivit på kontraktet med TUK Förlag. Jag tror på att i marknadsföringen dra nytta av det som ekonomiprofessorn Micael Dahlén brukar kalla för förväntningssamhället. Det innebär att ingenting är så bra som under den period man går och väntar på något till exempel att en ny bok ska komma ut :-) Framför allt använder jag, som du säger, Facebook, Twitter och bloggen för marknadsföringen. Vi hade också en webbplats där vi lade ut delar av boken vartefter jag skrev den, så att man kunde tjuvläsa avsnitt ur boken. Mot slutet av bokskrivandet lade vi också dit en funktion för förhandsbeställning.
Förutom att synas i sociala medier så jobbar jag just nu en hel del med traditionell PR, alltså att försöka få journalister att skriva om boken. Dessutom ska vi synas i sammanhang dit företagare och blivande företagare söker sig, som starta eget-mässor och liknande.

Tack för intervjun, Jenny!

Imorgon kommer Jenny hit!


Jenny Forsberg är ute på bloggturné för att berätta om sin nya bok "Den snälla företagaren".
Imorgon kommer hon hit och svarar på mina frågor!

Förlag som helt skippar papper

"Pupill förlag är ett nystartat oberoende ebokförlag som endast ger ut digitalt material; nerladdningsbara eböcker och pdf-er till iPhone/iPad, Androidmobil, läsplatta och dator.
Vi hoppar över tryck och fysisk distribution. På det sättet sparar vi både tid och pengar,
(och träd!) vilket i sin tur gör att vi kan:
- Satsa på debutanter och udda titlar
- Hålla mycket låga priser (prissättning utifrån bokens omfång)
- Ge en större del av våra intäkter till författarna"

Självpublicerad författare som sålt bra


Amanda Hocking berättar om sin väg till att bli självpublicerad författare. Hon säljer bra och här är några av anledningarna, enligt henne:

"-the books are in a popular genre (paranormal romance, vampires)
- the covers are enjoyable
- the price is good ($.99 and $2.99--hon fick nyligen in 10.000 dollar under en månad)
- the writing isn't terrible (although, believe me, some people would argue that point)
- book bloggers recommended it
- accessibility - I'm on Twitter, facebook, goodreads, Amazon, KB. I'm anywhere I can be. I always try to respond to readers, even though most of my responses are lame. I'll spend about an hour replying to fan mail and it only amounts to about 2 sentences that pretty much say thanks. I'm sorry I'm a lame writer-backer."

Hon säger också:
"This is literally years of work you're seeing. And hours and hours of work each day. The amount of time and energy I put into marketing is exhausting. I am continuously overwhelmed by the amount of work I have to do that isn't writing a book. I hardly have time to write anymore, which sucks and terrifies me."

Böcker under den viktorianska eran


ur olika aspekter. Informativ sida från British Library.

Saturday, March 12, 2011

A Heros Journey

Om du tycker att din berättelse känns lam men du vet inte hur du ska få till den kan denna modell vara något. Du känner igen den p g a alla sagor du hört som barn och filmer du sett. T ex "Trollkarlen från Oz".Och här ser du steg för steg hur du kan applicera det på din berättelse.

Wednesday, March 09, 2011

När du inte hinner skriva...


När jag inte hinner skriva men vill umgås med mitt romanprojekt, vistas i det, då tar jag fram pärmen med utskrifter och anteckningar, och bara läser en stund. Det är inte heller fy skam. Ibland har jag med mig den i spårvagnen på väg till ett ärende eller jobb.

Writers on writing

Writers on writing - en serie intervjuer (på video) med författare. Bl a Martina Amis, Jonathan Franzen, Zadie Smith, Joan Didion.

Tuesday, March 08, 2011

Script Frenzy


Från första till sista april pågår manusskrivarmånaden, Script Frenzy. Manus till långfilm, kortfilm, tv-program, teaterpjäs, roman i serietidningsforma.
Script Frenzy är syster till romanskrivarmånaden på hösten (National Novel Writing Month).
Läs mer här.

Monday, March 07, 2011

Sveriges Radios romanpris går till...


Sveriges Radios romanpris går i år till Beate Grimsrud för hennes bok "En dåre fri".

Från ord till bok

En ny tjänst på Multimanus.

Lek!


Att leka är nödvändigt! Ludare necesse est (eller hur det nu blir på lärd latin).
Och varför det då?

Jo, därför att när man leker är man i ett avslappnat tillstånd och då får idéerna en chans att bryta fram.

Ett avspänt skapande med det där lilla pirret som infinner sig när man släpper på kontrollen. När man hamnar i flow, som det också kallas.

Detta infinner sig: man kan och vet mer än man trodde. Men det vågar man inte tro. Hur skulle det kunna vara möjligt, tänker man? "Vad tror jag om mig själv, egentligen?"

Så man stänger av det lekfulla och harklar sig, drar i slipsen och söker fakta, fakta, fakta. Gör planeringar,skriver listor på referenslitteratur, betar av från A till Ö i kronologisk ordning...
Eller vänta här... gör man verkligen det?
Man tänker att man borde göra det, men istället blir man sittande med stirrande blick på skärmen och en söndertuggad penna. Man reser sig till slut från bordet, kanske under ilska och irritation och gör något helt annat.
Man är arg på uppgiften och på sig själv för att man inte lyckas med den. Man orkar inte med den längre och lämnar den. Inte bara en stund, utan i dagar, veckor, månader, år.
Och så blir boken man har inom sig aldrig blir skriven.

Allt det här med fakta, research och listor, det älskar jag också, och det kan du också göra. Men det beror på att jag inte har som krav att börja med det. Det behöver inte du heller göra. Jag kan i och för sig växla leken med att googla, gå till bibblan, göra intervjuer. De dagar jag inte lyckas leka av olika anledningar kan jag sätta slipsen på.
Eller så väntar jag med de bitarna till sedan, efter leken.

Som författarcoach har jag många gånger stött på det här problemet - jag har haft många duktiga kvinnor (det är mest kvinnor som vill gå mina kurser och bli coachade) eller "duktiga flickor" som blivit ett begrepp. Journalister, professorer, forskare, lärare, you name it. De får inget gjort. Det blir inget skrivet.

De har för höga krav på sig själva. De vågar inte, eller så har de glömt hur man leker. De tror framför allt att man inte får eller kan leka.

Jag vill slå ett slag för leken. Att skapa är att leka.

Därför planerar jag nu workshops där man med mitt och gruppens stöd tillåter sig att leka fram sina texter. Man övar upp den tillåtande inställningen till sitt skapande. Och man får något skrivet. Man får fram material. Material som sedan, efter leken, kan struktureras och förädlas, så att texten blir läsvärd och skapar ett bra möte med sin läsare.

Vad kan du göra för att få fart på lekfullheten?

- Du kan flödesskriva: flödesskrivning innebär att du skriver utan att tänka efter. Du låter pennan glida på pappret, du skriver ner ord efter ord utan att ändra. Du accpeterar att det du skriver kanske inte är din allra bästa text. Du övar dig i att släppa kontrollen och du övar upp en skrivrutin. Författaren Julia Cameron förespråkar detta, hon kallar det för morgonsidor. Att skriva några sidor varje morgon. Jag älskar programmet Momentum Writer (googla fram det, jag vill inte lägga in för många länkar i det här brevet). Det är gratis att ladda ner. I detta program skapar du ett rum för att flödeskriva i datorn.

- Du kan skapa en grupp där man bejakar infallen, det icke-duktiga (som på min distanskurs Skriv varje dag) - man över sig i att visa halvfärdiga texter och se på dem som de är – ett frö. Med gruppens stöd och tryggheten som finns där blir det lättare att tillåta sig att leka - bland likasinnade. Leta fram en grupp på Facebook, skapa en själv, starta en studiecirkel. Gå med i en skrivarkurs och fånga upp deltagarna efter kursens slut för en sådan här grupp. Det finns många sätt.

- Du kan öva dig på att läsa upp din egen text: du övar dig samtidigt i att stå för din text, stå för det ofärdiga. Och du tar emot gruppens lyssnande öra, deras stöd.

- Du kan måla, gör musik, dansa, experimentera med klädsel, laga påhittade maträtter - annat skapande än skrivandet för att träna upp modet och frimodigheten och för att skapa det jag kallar växelbruk. Det ena ger det andra.

- Du kan delta i min workshop i London i maj, den 8-10/5. Alla ni trogna läsare av min blogg får 400 kr rabatt om ni anmäler er senast 20/3. Vid anmälan betalar du en anmälningsavgift på 400 kr som sedan dras av på workshopavgiften (som blir på 1300 kr inkl moms istället för 1700 kr inkl moms). Läs mer om Londondagarna här.

Sunday, March 06, 2011

Saturday, March 05, 2011

Stolt Lollo


Lollo Halvardsson är klar med sin andra roman sedan debuten som gav henne litterärt pris, Slangbellan 2008. Bok nummer två har hon skrivit på engelska och hon har äntligen hittat en agent och manuset är klart för inlämning.
Bilden är tagen från Lollos blogg.

Thursday, March 03, 2011

Tid att skriva


Malin berättar hur hon får tid att skriva:
"Jag brukar se till att få något skrivet varje dag, vare sig jag har tid eller inte. Även om både barn och hem behöver min uppmärksamhet så sjunker jag in i skrivandet, mitt bland alltihop. Barnen röjer och hemmet förfaller omkring mig. Kaos-skapande. Medan de äter kan du skriva, medan de badar kan du skriva, medan de leker kan du skriva. En stund ibland. Bara för att man är med sina barn kan det inte vara en orsak till att inte skriva. Samma gäller hemmet – det går inte att ha ett städat hem och en full kyl om du ska få något skrivet. Prioritera skrivandet framför vardagssysslorna. Sedan är TV och Internet två saker som du kan prioritera bort, men det har jag nämnt förut, så det vet du redan. Sätt upp dina egna deadlines och följ dem."Hon är enormt produktiv, Malin. Jag har följt hennes blogg i några år.

Men jag tänker på alla er som har massor av tid, eller lagom med tid (oceaner av tid kan ju också vara blockerande). Som har en enorm, envis, stark gränsvakt inombords, som inte släpper in i leklandet där du får njuta av orden, formuleringarna, historierna du skapar. En inre kritiker som sätter stopp innan du ens har börjat.

Käner du igen dig?
Tre dagar med mig i maj kan hjälpa.

Kabusa Böckers stipendium

Kabusa Böcker har instiftat ett stipendium för dig som arbetar med att uppmuntra berättandet bland barn och ungdomar.Läs mer här.

Tuesday, March 01, 2011

De 3 nominerade till debutantpriset Slangbellan är...

Inför utdelningen av BUS årliga debutantpris Slangbellan för bästa debutbok i kategorin barn- och ungdomslitteratur 2010 har juryn läst ett drygt 40-tal böcker, och bland dem valt att nominera följande:

"Här ligger jag och blöder" (Gilla Förlag) av Jenny Jägerfeld med motivering:
Med ett inkännande språk gestaltar Jenny Jägerfeld en tonårings sökande efter sin mamma. Humorn och smärtan går som en blodröd tråd genom boken.

"Respekt, en sexbok för killar" (Alfabeta) av Inti Chavez Perez med motivering:
På ett klart och enkelt språk reder Inti Chavez Perez ut de krångligaste sexuella frågor och fördjupar sig i de känsligaste ämnen, med frimodighet, humor och stenhård koll.

"Månen blev rädd" (Rabén&Sjögren) av Joar Tiberg med motivering:
En sällsamt poetisk berättelse som betraktar mänskliga bekymmer från sagans höjder, samtidigt som den gör vår ouppnåeliga måne till en av oss.

Barn- och ungdomssektionen inom Författarförbundet (BUS) läser varje år den samlade utgivningen av debuterande barn- och ungdomsboksförfattare. Det är en noggrann granskning som strävar efter att lyfta fram en unik röst, en litterär talang och en ny spännande kollega.

Debutantpriset Slangbellan initierades 1998 av författaren Helena Dahlbäck.

Vinnaren koras på torsdag den 10 mars 16.30 (prisutdelningen sker prick 17.00). Författarnas Hus, Drottninggatan 88B, Stockholm. Öppet hus!